Sterk Rijsoord opent met ruime zege

Sport

RIJSOORD – Rijsoord is zaterdagmiddag de competitie uitstekend begonnen. In de eerste klasse C wonnen de Kraaien op overtuigende wijze bij VVGZ: 1-5. De grote man aan de kant van Rijsoord was nieuwkomer Soufiane Aouragh, die de bezoekers met een loepzuivere hattrick na rust (1-1) de weg naar de zege wees.

Geschreven door: Robert Verhoef

Na de vroegtijdige uitschakeling in het districtsbekertoernooi vroeg men zich aan de Rijsoordse Vlasstraat hardop af of dat de ploeg van trainer Gijs Zwaan klaar zou zijn voor de start van de competitie. In Zwijndrecht leek die vraag in de eerste fase van de wedstrijd terecht. Hoewel de blauwhemden eigenlijk in de gehele eerste helft niets te duchten hadden van VVGZ, kwam de thuisploeg binnen het half uur toch op voorsprong. Het was Armando Tuur die namens de Vogels profiteerde van onoplettendheid in de Rijsoordse defensie en volledig vrij in mocht koppen uit een voorzet vanaf rechts: 1-0. Even daarvoor had Berry de Groot voor Rijsoord de lat geraakt, zag Lioe Anjie zijn inzet rakelings voorlangs gaan en vond Soufiane Aouragh doelman Vintges op zijn pad.

De opeenstapeling van teleurstellingen had echter geen effect op het spel van de bezoekers. Rijsoord speelde verzorgd voetbal en zeker door de kracht van oud-Sliedrechters Desley de Wolf en Berry de Groot konden de Kraaien hun spel blijven spelen op de helft van de tegenstander. Nadat Aouragh voor de tweede maal deze middag doelman Vintges op zijn pad had gevonden, was het De Groot die eveneens voor de tweede maal het houtwerk raakte, ditmaal de paal op aangeven van buitenspeler Zepp Jacobs.

De voorsprong van de thuisploeg kon gezien het spelbeeld niet lang stand houden en de gelijkmaker leek dan ook in de lucht te hangen. Acht minuten voor rust stond de Rijsoordse treffer dan eindelijk op het scorebord. Buitenspeler Aouragh werd gelanceerd aan de linkerkant van het veld en kwam oog in oog te staan met doelman Vintges. De sluitpost keerde de inzet van de flankspeler nog knap maar kon niet voorkomen dat de van Barendrecht overgekomen Zepp Jacobs vanuit de rebound de verdiende gelijkmaker aantekende: 1-1.

In het tweede bedrijf kwamen de Rijsoordenaars ontketend uit de startblokken. Via oud-Heerjansdamspeler Aouragh was Rijsoord in enkele mintuten tijd meerdere malen levensgevaarlijk voor de vijandelijke doelmond, maar kwam het niet tot scoren. Het bleek echter de aanzet te zijn tot een voorstelling van Aouragh die zijn weerga niet kende. De razendsnelle aanvaller tekende tien minuten na rust op prachtige wijze voor de Rijsoordse voorsprong. Een meesterlijke opening van Gerome van Zonderen bracht de buitenspeler aan de linkerkant van het strafschopgebied in vrije schietpositie. Aouragh aarzelde niet en liet doelman Vintges kansloos met een geplaatst schot in de kruising: 1-2.

Vijf minuten later was het een prachtige combinatie met Sander Barragan die Aouragh opnieuw vrij voor het doel zette, en deze keer verschalkte de buitenspeler de doelman met een lage schuiver in de verre hoek: 1-3. Doordat VVGZ er zelf maar niet in slaagde de degelijke defensie van de Kraaien te verontrusten bleek die derde treffer van Rijsoord de wedstrijd in het slot te gooien. De bezoekers gingen dan ook op zoek naar nog meer doelpunten en die kwamen er ook.

Soufiane Aouragh kroonde zichzelf definitief tot man van de wedstrijd nadat hij aan de linkerkant van het veld opnieuw werd gelanceerd en in rap tempo vrij op het Zwijndrechtse doel af kon. Aouragh stuurde doelman Vintges met een fluwelen schijnbeweging het bos in en voltooide zijn zuivere hattrick: 1-4.

In het laatste kwartier gunde trainer Gijs Zwaan zijn reservespelers ook nog enkele speelminuten. De jongelingen Verwey, Lingen en Schrage maakten een prima indruk op de meegereisde Rijsoordse aanhang. De twee laatstgenoemden zorgden hoogstpersoonlijk zelfs nog voor het slotakkoord. Patrick Schrage profiteerde van een van de vele missers in de Zwijndrechtse defensie en wist op rechts de vrijstaande Laurens Lingen te bereiken. In een rechtstreeks duel met Maarten Vintges wist Lingen de sluitpost te passeren en zodoende de eindstand te bepalen op 1-5.

OPSTELLING RIJSOORD: Michael Bekkers – Donovan Lioe Anjie – Marco Nijssen – Leon van den Heerik – Sander Lagrand – Desley de Wolf (82. Patrick Schrage) - Gerome van Zonderen – Berry de Groot – Soufiane Aouragh (85. Arco Verwey) –Sander Barragan – Zepp Jacobs (80. Laurens Lingen)