Onderwijswethouder wint Ridderkerks Dictee

Nieuws

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Rotary organiseerde al een paar keer een dictee met deelnemersgelden voor het goede doel, maar afgelopen maandag was de eerste officiële editie van “Het Ridderkerks Dictee”.

In het gemeentehuis namen bijna twintig raadsleden het op tegen ruim dertig leerlingen van het Farel- en Gemini College. Zij gingen de spellingsstrijd met elkaar aan met tekst van schooldirecteur en schrijver van jeugdboeken Hans Mijnders, die niet het woordenboek had opgeslagen om maar zoveel mogelijk moeilijke woorden in de zinnen te verwerken.

“Daar moet het bij een dictee niet om gaan. Ik vond dat het een logisch verhaal moest zijn, met natuurlijk een paar valkuilen, maar ik heb daar niet geforceerd naar gezocht” aldus de directeur van de Rehobothschool. Hij schreef op verzoek, in het kader van de Week van de Alfabeterisering, een tekst over het functioneren van het Taalpunt Ridderkerk. Zelfs voor de docent een bijzondere ervaring: “Ik heb in dertig jaar onderwijs heel wat dictees mogen geven, maar nog nooit met een zelfgeschreven dictee.”
Burgemeester Anny Attema las de tekst voor de dicteedeelnemers twee keer voor. Eerst in z’n geheel en daarna zin voor zin. In rustig tempo, maar voor sommigen nog te snel. Zeker als er wat extra bedenktijd nodig was voor woorden als longitudinaal, barrière en ontplooiing. “Bij een dergelijk dictee worden gemiddeld wel zo’n dertig fouten gemaakt” stelde presentator Matthijs Heuvelman vooraf ter geruststelling.

Toppers

De nakijkploeg wist in korte tijd niet alle dictees volledig na te kijken. Elk dictee met meer dan tien fouten werd terzijde gelegd om het werk van de ‘toppers’ als eerste te beoordelen. Het stapeltje dictees met weinig rode strepen was na de doorloop beduidend lager. Onder de tien fouten scoorden vier leerlingen, waarvan Quinthy Stok van het Gemini College met zes fouten de beste was. Keshia van der Geest (Leefbaar Ridderkerk) was de beste van de raadsleden met vier fouten. Winnaar van het dictee was wethouder Volbregt Smit (onderwijs), die maar drie foutjes had gemaakt. Hij mocht een pen in ontvangst nemen waar zijn naam nog in gegraveerd zal worden. “Het is vooral een hele opluchting” reageerde hij op de uitslag. Daarna verontschuldigend: “Ik had deze prijs graag aan een van de leerlingen gegund. Maar ook ik heb mijn best gedaan. Zie het als een aanmoediging van ons allemaal om goed te lezen en goed te schrijven.”
Het Ridderkerks Dictee wordt volgend jaar opnieuw georganiseerd. Het is op de kalender gezet door een breed gesteund motie van de PvdA, die dit als een middel ziet om aandacht te vragen voor betere taalbeheersing. Beide fractieleden van de partij brachten het er met elk zeven fouten ook goed vanaf. Voor de jury onder leiding van Remco Ras van het Taalpunt Ridderkerk was er één punt van discussie. Is het taalpunt of Taalpunt als er in de tekst een directe verwijzing is naar het daarvoor benoemde Ridderkerks Taalpunt? Men besloot er geen punt van te maken en het beide goed te rekenen.