Foto's Jan van Gelder.

RVVH is XerxesDZB in eigen huis de baas

Sport

RIDDERKERK – RVVH heeft ook de eerste uitwedstrijd van dit seizoen gewonnen. In Rotterdam-Zevenkamp werd thuisclub XerxesDZB overtuigend met 0-2 verslagen. Benjamin Martha net voor de rust en Vjeko Krezo vijf minuten erna tekenden voor de doelpunten.

Door Theo Leenheer:

RVVH speelde een prima wedstrijd op sportpark “Faas Wilkes”, waar voor een derby eigenlijk te weinig publiek aanwezig was. De Ridderkerkers domineerden de gehele wedstrijd en gaven achterin nauwelijks iets weg. Dit moet het gewenste scenario zijn geweest voor het trainerstrio Franken-Kayis-Lems. Zo overtuigend spelen en gedurende de hele wedstrijd de tegenstander de wil opleggen. Enige puntje van kritiek mag dan zijn dat de score met 0-2 wat aan de magere kant is, waardoor de dreiging van een eventuele tegengoal gevolgd door een moeilijke fase aanwezig blijft. Maar zover kwam het niet gewoonweg omdat de Xerxanen niet in staat bleken enig gevaar te stichten voor de Ridderkerkse goal. De eigenlijk enige kans die men kreeg was in de blessuretijd toen een goede voorzet vanaf de rechterflank gevaarlijk voor de goal werd gebracht, maar daar stond keeper Danny Spelde op dat moment zijn mannetje door de bal bij de tweede paal te redden ten koste van een niets meer opleverende corner.

RVVH begon gelijk goed en fel aan de wedstrijd wat al binnen tien minuten resulteerde in twee mogelijkheden voor Martha. De eerste mogelijkheid werd door de verdediging goed verijdeld en bij de tweede, na een interruptie bij de Xerxes opbouw, gaf Jordao Pattinama de bal op tijd af naar Martha die zijn kans echter ook verloren zag gaan. Zo bouwde RVVH zeker in de eerste 25 minuten een overwicht op, wat na die tijd wat werd afgezwakt m.n. ook door de toen wat rommelige fase met veel onderbrekingen en blessures. RVVH liet zich echter niet van de wijs brengen en ging door met de overheersing. Zes minuten voor de rust stoomde Roy Weber via de rechterkant goed op om met een solo de zestien binnen te dringen. Zijn voorzet was echter niet genoeg op maat om afronding voor de goal te kunnen bewerkstelligen. Drie minuten later klonk wel Ridderkerks gejuich. Een corner van de linkerkant van Guytano dos Santos kwam in de doelmond terecht maar schoot door naar rechts waar Martha vanuit een moeilijke hoek maar met een krachtige uithaal de 0-1 in het dak van het doel joeg. Wat een overtuiging zat er in dat schot, wat keeper Michael Termijn alleen maar heeft horen langs suizen. Een prachtdoelpunt en op een goed moment net voor de rust. Een minuut later was RVVH dichtbij de verdubbeling maar de venijnige schuiver van Everton Pires Tavares toucheerde de paal. Rust derhalve 0-1.

Aan die stand wilde RVVH na de rust ook snel verandering aanbrengen toen wederom Pires Tavares een kansje kreeg in de vierde minuut maar de goal bleef uit. Niet voor lang overigens. Een minuut later nam Pires Tavares vanaf de rechterkant een corner. De bal kwam weer terug bij hem vanuit de zestien, waarna hij met een lange indraaiende voorzet richting tweede paal het doel weer bestookte. Bij die tweede paal stond als een vogeltje zo vrij Vjeko Krezo die met een gerichte kopbal de Ridderkerkse aanhangers weer liet juichen. Vreugde dus in en rond het veld. Met de vroege 0-2 in die tweede helft leek een stuk zekerheid qua winst nu voor het grijpen. RVVH bleef daarna heersen in de wedstrijd. Het had de zaken achterin goed voor elkaar en ook op het middenveld was er de controle. Beide ploegen gingen aan het wisselen maar dit veranderde het spelbeeld niet. RVVH bleef aanvallend de betere ploeg en onderstreepte dat met nog een handjevol kansen. Martha kon alleen op keeper Termijn afgaan, maar die bleef de zaak meester. Op links ging Dino Rodriques de Pina goed door, wat een corner opleverde die door invaller Remco Buist maar net voorlangs werd gekopt. En Weber schoot een voorzet hoog over na een goede actie over links van de andere invaller Wilco Oudenaarden. XerxesDZB kon daar alleen een gevaarlijk ogende combinatie met invaller Eelco Tigchelaar tegenover zetten, maar de diep gespeelde bal werd een prooi voor de op tijd uit zijn doel gekomen Spelde. Zo ging de wedstrijd voorbij en behoudens dan de gememoreerde kans voor de thuisclub in de slotminuten gebeurde er niet veel meer. Na een ruime vijf minuten blessuretijd vond scheidsrechter Bekebrede het dan ook welletjes en blies voor het einde.

Een uiterst verdiende overwinning dus voor de Ridderkerkers die zo het linkerrijtje binnenstapten. Volgende week krijgt RVVH bezoek van de amateurkampioen van 2013, het nog ongeslagen Katwijk. Een wedstrijd om naar uit te zien. Aanvang van dit duel aan de Sportlaan is 14:30 uur.

XerxesDZB – RVVH 0-2 (0-1)
42. Martha 0-1
50. Krezo 0-2

Gele kaarten: Pattinama, dos Santos, Spelde (RVVH), Tuitel, Tigchelaar, Fens, Walbeek (XerxesDZB).

Opstelling RVVH:
Spelde, Weber, Vereecken, Krezo, Rodriques de Pina, Kooiman, Agatowski, dos Santos, Pires Tavares (79. Buist), Pattinama (70. Oudenaarden) en Martha (86. El Koubai).