Veel medeleven bij laatste gang van Lieke

Nieuws

Rond de zeshonderd mensen waren vorige week aanwezig bij de herdenkingsbijeenkomst voor Lieke Gianotten in de ‘Levensbron’ in Ridderkerk. Deze enorme opkomst zorgde ook voor een lange stoet achter de auto waarmee de op 17 juli bij de ramp met vlucht MH17 in Oekraïne omgekomen Ridderkerkse naar haar laatste rustplaats werd gebracht.

Volgens burgemeester Attema, een van de sprekers in de kerk, heeft het drama met het vliegtuig door Lieke ook een Ridderkerks gezicht gekregen: “Ridderkerk heeft intens meegeleefd met de familie. Zovelen tekenden het condoleanceregister, ook mensen die Lieke misschien niet gekend hebben.”

Tijdens de herdenkingsbijeenkomst werden toespraken van familieleden, een studiegenoot en Lieke’s werkgever afgewisseld met fotocollages, waarmee Lieke met al haar levenslust werd getoond. De eerste serie was een stil makende montage van foto’s waarmee haar laatste reis voorbij kwam, vanaf het vertrek van huis, over de rijksweg naar Schiphol, de vertrekhal, de gate, vliegtuig en vervolgens de beelden die iedereen nog op het netvlies heeft: de resten van het neergestorte vliegtuig, het overbrengen van de stoffelijke overschotten naar Eindhoven en de ritten van de lijkauto’s naar Hilversum. En daarna zo’n rouwauto waarmee Lieke Gianotten weer terugkwam in Ridderkerk. De kist van Lieke werd gedragen door reservisten van de luchtmacht, collega’s van de vader van Lieke, die aan het slot van de bijeenkomst bedankte aan het slot voor de vele steunbetuigingen. “De eerste periode wilden we van niets weten. Al die kaarten gingen langs ons heen. Lieke krijgen we er niet mee terug, maar het heeft ons goed gedaan.”