Rijsoord weer alleen aan kop na zege

Sport

RIDDERKERK – Rijsoord heeft de koppositie in de eerste klasse C weer in eigen handen gekregen. Zaterdagmiddag versloegen de Kraaien op eigen veld Alblasserdam met 1-0. In een wedstrijd die alle kanten op ging was de thuisploeg uiteindelijk de meest gelukkige. Sander Barragan tekende in de tweede helft voor de winnende treffer door een gemiste strafschop van Michael van Gool vanuit de rebound alsnog te verzilveren.

door: Robert Verhoef

Het op volle oorlogssterkte zijnde Rijsoord verzuimde in de openingsfase van het duel om al snel afstand te nemen van de bezoekers. Zo wist Sander Barragan zich na amper vijf minuten geen raad met een vrije doortocht op het doel van Kevin de Geus en werkte de spelmaker de bal over het vijandelijke doel. Even later wisten ook Van Gool, De Wolf en Aouragh niet te profiteren van kansrijke situaties, waarmee het geloof in een goed resultaat bij de Alblasserdammers toenam.
Alert
Alblasserdam kroop uit zijn schulp en was via Ebubekir Ozturk tot tweemaal toe dicht bij een treffer. De behendige aanvaller vond eerst oog in oog met doelman Bekkers de uitblinkende Leon van den Heerik op zijn pad en even later schoot hij rakelings voorlangs vanuit een vrije trap aan de linkerkant van het veld.
Nadat namens Rijsoord Soufiane Aouragh keeper De Geus hinderlijk tegen was gekomen bij een gevaarlijke uitbraak van de thuisploeg, kropen de manschappen van trainer Gijs Zwaan door het oog van de naald bij geklungel van doelman Bekkers. De sluitpost treuzelde lang met de bal aan zijn voet en schonk Murat Elibol een schier niet te missen kans met een zwakke uittrap. De alerte Marco Nijssen schoot zijn doelman te hulp en voorkwam op knappe wijze een achterstand.
Even later bleef de thuisploeg opnieuw een achterstand bespaard. Johan de Vries kopte namens de bezoekers het leer vanuit een vrije trap vanaf rechts snoeihard op de Rijsoordse lat. Op slag van rust kregen de Rijsoordenaars ook zelf weer een kans op een treffer. Soufiane Aouragh schatte een voorzet van Sander Barragan op waarde maar zag zijn inzet hoog over het Alblasserdamse doel verdwijnen.

Rebound
Kort na de pauze werd de score dan eindelijk geopend. Spits Van Gool ging gemakkelijk tegen het gras na een confrontatie met Edar Salomao in het strafschopgebied en zag arbiter Van Dijk naar de stip wijzen. Van Gool zag zijn door De Geus gepareerde elfmetertrap vanuit de rebound alsnog via Sander Barragan verzilverd worden: 1-0.
De openingstreffer leek Rijsoord te ontketenen en nog geen minuut later kon doelpuntenmaker Barragan de wedstrijd in het slot gooien. Een handig stiftje van De Wolf bracht de spelmaker in kansrijke positie voor doelman De Geus, maar de sluitpost op zijn beurt voorkwam een tweede treffer. Ook spits Van Gool slaagde er niet in om de beslissende treffer aan te tekenen. Op aangeven van de sterk spelende Gerome van Zonderen werkte de bonkige aanvalsleider de bal vanaf rechts over het doel van Alblasserdam.
Nadat ook Soufiane Aouragh en Zepp Jacobs er niet in slaagden om de punten voor Rijsoord veilig te stellen lieten de Kraaien het initiatief aan Alblasserdam. Het resulteerde in enkele hachelijke situaties voor het Rijsoordse doel en wederom werd de thuisploeg gered door de lat bij een kopbal van aanvoerder Johan de Vries. De dreiging van de bezoekers hield aan en de gelijkmaker leek in de lucht te hangen, maar die viel niet. Vanuit de omschakeling zetten de Kraaien de voor de aankomende duels geschorste Nilton Tavares Ramos vrij voor het doel van De Geus. De aanvaller wist de doelman te passeren maar zag zijn inzet langs de verkeerde kant van de paal gaan.

Rood
In de slotminuten van het duel gooide de zwak acterende Michael van Gool zijn status als aanvoerder te grabbel. De spits verloor zijn zelfbeheersing bij een opstootje en maakte dat scheidsrechter Van Dijk zich genoodzaakt zag zowel Van Gool als de Alblasserdamse initiatiefnemer met rood van het veld te sturen.
Na de moeizame overwinning op Alblasserdam en het puntverlies van Sliedrecht gaat Rijsoord weer alleen aan kop in de eerste klasse C. Volgende week gaan de Kraaien op bezoek bij hekkensluiter Klundert.

Opstelling – Michael Bekkers – Gerome van Zonderen – Marco Nijssen – Leon van den Heerik – Sander Lagrand – Desley de Wolf (51. Zepp Jacobs) – Berry de Groot – Soufiane Aouragh (68. Dane Brard) – Sander Barragan – Michael van Gool – Nilton Tavares Ramos