Scherp toezicht in vuurwerkvrije zones

Nieuws

RIDDERKERK - Er zal streng worden gehandhaafd in de vuurwerkvrije zones in Ridderkerk. Zowel op het Vlietplein als het Dillenburgplein zal er volgens burgemeester Anny Attema extra toezicht zijn.

Op beide winkelpleinen is het afsteken van vuurwerk al enkele jaren verboden wegens vernielingen en aanhoudende overlast. Voor het toezicht op het Dillenburgplein worden dit jaar ook beveiligers ingezet. De BOA’s (bijzondere opsporingsambtenaren) hebben zo de handen vrij om meer in de rest van Ridderkerk te controleren.

De fractie van Leefbaar Ridderkerk pleit voor uitbreiding van het aantal vuurwerkvrije zones. Volgens het Leefbaar-raadslid Karin Kayadoe moet zo ook het afsteken van vuurwerk rond zorgcentra en kinderboerderijen aan banden gelegd worden. Burgemeester Attema wil hiermee terughoudend zijn. “Op papier is zo’n besluit eenvoudig genomen. Maar met alleen het zetten van een handtekening ben je er niet. We moeten dan ook voldoende capaciteit hebben om op al die plekken ook serieus te kunnen handhaven” stelt de burgemeester.
Vorig jaar zijn binnen de vuurwerkvrije zones geen overtredingen geconstateerd. In de rest van Ridderkerk werden 27 bekeuringen uitgeschreven voor het te vroeg afsteken van vuurwerk.