Aandelen kopen voor windturbines in Nieuw Reijerwaard?

RIDDERKERK - Ingezonden brief van de werkgroep Lucht en Geluid:

,,In een voorgestelde motie van CDA, CU en D66/GL lees ik dat bij een eventuele inpassing van de drie 150 meter hoge windturbines in Nieuw Reijerwaard de opbrengsten, zowel in energie als in middelen, ten goede moeten komen aan participanten en/of de sociale kwaliteit van Ridderkerk West en Rijsoord.

Wie zijn die participanten? Daarmee worden de inwoners ‘in de directe omgeving’ van de windturbines bedoeld. Zij zouden een optie aangeboden moeten krijgen om aandelen te kopen in het beoogde windmolenpark. Want, wordt opgemerkt, die directbetrokkenen moeten niet alleen de lasten hebben maar ook de lusten.
Aandelenkoop voor inwoners ‘in de directe omgeving’ klinkt vaag. Waar zou in de wijk de scheidslijn tussen wel en niet profiteren moeten liggen? En waarom zouden de opbrengsten van de drie beoogde windturbines die ongetwijfeld mede met gemeenschapsgeld worden neergezet, moeten toevloeien naar juist die aandelenbezitters? Moet niet iedereen in Ridderkerk kunnen profiteren? Wordt de motie aangenomen dan houdt dat in dat rijke inwoners ‘in de directe omgeving van de windturbines’ die wel aandelen kunnen aanschaffen dat voordeel genieten. De armeren niet.
Aandelenkoop is een veel gebruikt middel om burgers die kritiek hebben op plaatsing van windturbines te sussen en de mond te snoeren. In elk geval wordt wel erkend dat er lasten zijn voor de inwoners! De werkgroep Lucht en Geluid heeft dat al vaker naar voren gebracht. De ruimte om in Nieuw Reijerwaard te plaatsen is te beperkt. Gevolgen voor de bewoners: geluidsoverlast, horizonvervuiling, waardevermindering van de koopwoning, slagschaduwen en schitteringen en de mogelijk schadelijke werking van ultrasoongeluid dat je niet hoort maar wel in je lichaam voelt. Kortom, een voedingsbodem voor gezondheidsklachten.

Draagvlak

Draagvlakonderzoek van de werkgroep Lucht en Geluid onder de inwoners van de flats en laagbouw langs de Rijkswegen in West heeft uitgewezen dat draagvlak voor plaatsing ontbreekt. Aan dit burgerinitiatief wordt veel te gemakkelijk voorbij gegaan nu het inpassingplan voor Nieuw Reijerwaard is aangenomen en de Provincie de regie bepaalt.
De net afgetreden Groen Links fractievoorzitter Bram van Ojik heeft betoogd dat windturbines best langs Rijkswegen mogen staan maar dan wel op plaatsen waar woonwijken geen hinder ondervinden. Dat is ook ons standpunt. De werkgroep Lucht en Geluid is niet tegen windturbines maar zet ze niet op een verkeerde plaats waar ook de bevolking tegen is. Daarom: College en raad doe alles wat mogelijk is in onderhandelingen in de Stadsregio. Stop plaatsing in Nieuw Reijerwaard."

Dick de Winter,
werkgroep Lucht en Geluid