Raymond de Kreek belicht hoe Ridderkerk reageerde op veranderingen

Boek over 'woelingen' in Ridderkerk

RIDDERKERK - Ridderkerkers houden niet van veranderingen. Toch veranderde er in de loop der jaren veel. Dat is de rode draad in het boek "Woelingen" van Raymond de Kreek. De jubileumuitgave van de Stichting Oud Ridderkerk heeft als ondertitel "Ridderkerk, revoluties en een behoudend dorp". Historicus en geschiedenisleraar Raymond de Kreek spitte er in archieven ruim dertig kilo aan stukken voor door. Het begon met zoeken naar sporen van zijn bedbedovergrootmoeder Lena de Kreek, een vrouw die zeven kinderen kreeg en nimmer huwde. Er is geen geboorteakte met de naam van een vader. Veel wijzer maakte de archieven De Kreek niet. Wel vond hij gegevens om de verhalen van andere Ridderkerkers te kunnen vertellen. Een aantal voert hij als personages op in vier hoofdstukken die spelen rond 1795, 1863, 1914 en 1963. "Rond die jaren veranderde er veel in Nederland en dus ook in Ridderkerk. Ik schets de leefwereld van toen en vertel hoe men hier op veranderingen reageerde" zegt de auteur. De komst van Belgische vluchtelingen is daar een voorbeeld van. We kregen er plots 377 Belgen bij. Historisch illustrator Kelvin Wilson maakte bij dit hoofdstuk een tekening. Van zijn hand zijn ook voorstellingen van Franse soldaten bij de Singelkerk, het vroeger populaire ganzen meppen en de Ridderkerkse meidenmarkt. "Oudere Ridderkerkers weten allemaal van de meidenmarkt op de Ringdijk. Gek genoeg heb ik er nog geen enkele foto van gevonden. Misschien komen die wel na dit boek" stelt De Kreek. Voor reacties is al een 'Woelingen' Facebookpagina gemaakt. Het eerste exemplaar wordt zaterdagmiddag tijdens een besloten bijeenkomst gepresenteerd. Het boek is daarna voor € 17,50 te koop bij de Oudheidkamer en boekhandel De Ridderhof. Donateurs van Oud Ridderkerk ontvangen een gratis exemplaar.