Een volle tent (foto Richard Sinte Maartensdijk

Zorgen en begrip voor "AZC om de hoek"

Er is vooraf geen overleg met de gemeente Ridderkerk geweest over de keus van een AZC nabij Beverwaard en Bolnes. Burgemeester Attema werd enkele uren voor de bekendmaking over het besluit van Rotterdam geïnformeerd door haar collega Aboutaleb. Daarmee was de verrassing hier even groot als de brief voor bewoners en bedrijven in de omgeving die kort daarna uitging.

"Als samenleving staan wij voor de grote uitdaging om op een menswaardige manier om te gaan met het vluchtelingenvraagstuk. Door de vestiging van een AZC dichtbij onze gemeentegrens is die uitdaging ook voor Ridderkerk een stuk reëler geworden" sprak Attema 's avonds in een verklaring aan de gemeenteraad.

Vragen

De raadsvergadering vond gelijktijdig plaats met de informatieavond in een tent op het toekomstige AZC-terrein, waar honderden boze en verontruste bewoners van Beverwaard en Bolnes te hoop liepen. Burgemeester Attema heeft begrip voor die zorgen en vragen waar velen mee zitten: "Wat betekent het AZC voor onze gemeente, de wijk, voor de buurt? Wat betekent het voor de woonomgeving en onze veiligheid als op korte afstand van ons huis zoveel asielzoekers worden gehuisvest? Het zijn mensen met een ander geloof, ze komen uit een andere cultuur. Gaat dat wel goed samen met de bestaande bevolking? Deze zorgen van onze inwoners zijn ook onze zorgen."

Kansen

De burgemeester ziet daarbij ook kansen voor plaatselijke kerken en maatschappelijke instellingen, die al eerder kenbaar hebben gemaakt de handen uit de mouwen te willen steken voor vluchtelingen. "Verschillende organisaties oriënteren zich al geruime tijd op de mogelijkheden om met een warm hart iets te kunnen bijdragen aan de goede opvang van de ontheemden die in ons land aankomen. De realisatie van een AZC niet ver van de gemeentegrens met Rotterdam biedt hiervoor kansen" stelt Attema.

Garanties

In hun reacties spreken alle fractievoorzitter hun zorgen, maar ook begrip uit. "We betreuren het dat er niet eerst is gecommuniceerd met onze gemeente. Bolnes ligt op nog geen 600 meter en dit maakt onder de bewoners veel emoties los" aldus Gert van Nes van Leefbaar Ridderkerk. Hij wil garanties dat er extra gehandhaafd gaat worden en het maximum aantal van 600 personen op het AZC niet wordt overschreden.

Beheercommissie

Ook CDA'er Leen Kruithof maakt zich zorgen over de grootte van het opvangcentrum. "Wij hadden toch wel op minder gehoopt. Ook de Beverwaard is vlakbij en dat is toch al een slecht scorende wijk wat betreft welzijn en veiligheid."

Volgens SGP-fractievoorzitter Kees van der Duyn Schouten kan Ridderkerk niet aan de zijlijn blijven staan. Hij wil dat Ridderkerk een afvaardiging krijgt in de beheerscommissie, die het AZC moet gaan aansturen: "Het was te verwachten dat dit vroeg of laat ook dichter bij ons zou spelen. En laat duidelijk zijn: vluchtelingen moeten worden opgevangen."

"We moeten oppassen dat we incidenten tot algemeen beeld verheffen" vindt VVD-fractievoorzitter Louis van der Spoel, die wel graag een kleiner AZC had gezien. "Maar wij gaan niet over Rotterdams grondgebied."

Vervolg op pagina 22: Niet meedoen met stemmingmakerij