Bloemen voor het echtpaar Leenheer-Plaisier (foto Richard Sinte Maartensdijk)

Trouw aan Ridderkerk

RIDDERKERK - Precies zestig jaar na hun bruiloftsdag kon burgemeester Anny Attema een kopie van de huwelijksakte op geschept papier overhandigen aan het Ridderkerkse echtpaar Leenheer-Plaisier. De in Ridderkerk geboren en getogen bruid en bruidegom werden in de echt verbonden op 4 januari 1956. De 87-jarige Simon (Hendrik) Leenheer had zijn geboortehuis aan de Lagendijk en is Ridderkerk altijd trouw gebleven. Maar 2½ jaar woonde hij 'over de grens' in Slikkerveer. Dat was bekender terrein voor echtgenote Cornelia (84), die opgroeide aan de Donckselaan. Een oud dijkhuisje aan de Ringdijk, inmiddels gesloopt, was het eerste onderdak van het jonge paar. Daarna betrokken ze een woning aan de Troelstrastraat. Simon was toen werkzaam voor Klavarskribo, de uitgeverij van het door de Ridderkerkse ondernemer Cornelis Pot ontwikkelde alternatieve notenschrift. Een nieuwe uitdaging bracht hem naar de Groen van Prinsterweg, waar hij samen met Sanders een drukkerijtje begon. Daarmee werd de basis gelegd voor de huidige drukkerij op Donkersloot. Negentien jaar geleden verhuisde het echtpaar naar een flatwoning aan het Goudenregenplantsoen in Ridderkerk-Oost, waar ze nu nog wonen. Het paar heeft één dochter. Bijna dertig jaar was de heer Leenheer lid van Slikkerveers Christelijk Mannenkoor. Ook was hij ruim twintig jaar vrijwilliger bij de Ridderkerkse Oudheidkamer.