Markante brandweerman verlaat korps

RIDDERKERK - De brandweerpost Ridderkerk raakt opnieuw een gewaardeerde vrijwilliger kwijt. Marko Mulder verlaat na twaalf jaar de brandweer. Hij verhuist naar Heijeningen. Zijn collegae gaan hem missen, want naast zijn rol bij uitrukken zorgde hij ook voor het materieel.
De chauffeur/hoofdbrandwacht is operator bij de BP in de Europoort en heeft ook daar te maken met het brandweerwerk. Hij maakt deel uit van de bedrijfsbrandweer en zorgt met de beroeps van de Gezamenlijke havenbrandweer dat de calamiteiten zo snel mogelijk onder controle worden gebracht. Door zijn ploegendiensten was Mulder vaak overdag beschikbaar en kon daarom ook veel hand- en spandiensten in de kazerne uitvoeren. Geruime tijd was hij verantwoordelijk voor de ademlucht op de voertuigen en het kleine onderhoud. Nu worden deze werkzaamheden binnen de Veiligheidsregio centraal uitgevoerd. Mulder beschrijft zijn dienstverband bij het korps als een mooie tijd waarin hij veel geleerd heeft en fijne collegae heeft ontmoet. Zoals bij elke brandweerman zijn er altijd leuke en minder leuke voorvallen. Bij een paard in de sloot was Marko meestal diegene die het water inging. Dat daarbij menigmaal zijn gewone kleding ook zwart van de modder was deerde hem niet, het belang van het beest stond voorop.
Tijden veranderen en waar vroeger de vrijwilligers veel deden aan "hun materieel" en "hun kazerne" gebeurt dit nu regionaal. De betrokkenheid wordt daardoor minder. Mulder wil de Veiligheidsregio dan ook meegeven dat ze zuiniger moeten zijn op de vrijwilligers: "Zonder kan gewoon niet." Marko verlaat het korps per 31 augustus en gaat voorlopig aan de slag in zijn nieuwe huis. Het brandweerwerk blijft hij uitvoeren bij zijn korps en wie weet later weer als vrijwilliger in Brabant.