Vrijwilligers helpen begraafplaats netjes houden

RIDDERKERK - Sinds maart maken vrijwilligers zich bijzonder verdienstelijk op de Ridderkerkse begraafplaats Vredehof. Zij dragen er aan bij dat de begraafplaats een goed verzorgde indruk houdt. "We pakken dingen op waar het reguliere onderhoud niet in voorziet" zegt Toon Huizer.
De vrijwilligers ruimen onder meer afgewaaide takken op en schoffelen de paadjes tussen de stenen. Ook zorgen ze voor het opruimen van overtollige (verdorde) bloemen op de graven en nemen ze klein snoeiwerk voor hun rekening. Zes personen vormen nu de Vredehof-Vrijwilligers. Dat zijn er net zoveel als bij de start, maar vier personen zijn door het vinden van werk of om andere reden weer afgehaakt. Na een nieuwe oproep staat er weer een team van zes vrijwilligers. Dit ploegje heeft ook het legen van de afvalbakken en het afvalrapen aan de buitenzijde van de begraafplaats opgepakt.

Grafstenen verven
Een van de vrijwilligsters heeft zich volledig toegelegd op het weer leesbaar maken van de verweerde letters op grafstenen. Met de hand wordt de tekst weer geschilderd op alle stenen van voor 1978. Dit karwei vraagt voorzichtige likjes verf op rond de duizend grafstenen. Nu het winter wordt ligt dit fijne werk stil, maar in het voorjaar zal Jitske weer met haar penseeltjes in de weer zijn. Momenteel doet ze weer met de anderen mee voor het aanbrengen van houtsnippers tussen de zerken. "Als dat er ligt krijgt onkruid minder kans en ziet het er ook weer netter uit" zegt Huizer.

Urnentuin gerestaureerd
De beheerploeg en de gemeente zijn blij met het werk dat de vrijwilligers voor hun rekening willen nemen. Alle materialen worden hiervoor graag ter beschikking gesteld. Het groenbeheer heeft niet de bezetting om dit werk erbij te doen, maar het belang wordt onderkend. Met ruim 750 uren werk zorgden de vrijwilligers voor het opknappen van de urnentuin op de uitbreiding van Vredehof. Bij dit karwei werden de ombouw en platen bevrijd van groene aanslag en werd het geheel weer fris in de verf gezet. Ook de eerste urnentuin wordt nu door de werkers onderhanden genomen.

Bordjes gecontroleerd
Bijna twee maanden werk zat in het controleren van alle bordjes die de rechthebbenden van graven oproepen om contact op te nemen met de gemeente. Omgevallen bordjes werden weer rechtgezet en bordjes konden weer weg als de gegevens inmiddels bij de gemeente bekend zijn. Binnenkort wordt een nieuwe ronde gedaan langs de circa 1275 bordjes. "Onze aanwezigheid op de begraafplaats heeft ook een belangrijk sociaal aspect. We worden vaak aangesproken door bezoekers. Soms willen ze alleen maar wegwijs worden gemaakt, maar we hebben ook een luisterend oor voor hun verdriet" is de ervaring van de vrijwilligers.

Oog op zonnewijzer
De gemotiveerde helpers van Vredehof hebben ook een grote uitdaging voor ogen. Zij willen de zonnewijzer op de begraafplaats restaureren en in oude glorie herstellen. Dat laatste zal betekenen dat ronde zonnewijzer weer op een hoge sokkel komt, zoals die ook op oude foto's te zien is. Er wordt nu naar de oorspronkelijke ontwerptekeningen gezocht.
De positieve ervaringen met de Vredehof-Vrijwilligers is ook in BAR-verband niet ontgaan.