Winterwandeling door Waalbos op 14 januari

RIDDERKERK - Zaterdag 14 januari houdt Stichting Natuurbeheer Waalbos een winterwandeling door het nieuwe Waalbos. Het Waalbos ligt in de Zwijndrechtse Waard en valt onder gemeente Ridderkerk en Zwijndrecht. Afgelopen jaar heeft het voormalige landbouwgebied een transformatie ondergaan. De grondwerkzaamheden zijn uitgevoerd en de paden aangelegd. In januari t/m maart start men de aanplant van bomen en struiken. Het gebied is inmiddels opgesteld voor bezoekers en wordt per maart-april overgedragen aan de nieuwe beheerder, Staatsbosbeheer.

Het gebied is ca 200 ha groot en zal voor ongeveer de helft uit bos bestaan. Er komen ook grote waterplassen in en langs de Waal blijft het een open weidegebied met hier en daar een bosschage waar schapen, koeien of paarden zullen lopen. Met de vrijwilligers zijn in het al eerder gerealiseerde deel inmiddels een vogelkijkscherm, een ijsvogelwand en een wilgenhut (voor spelende kinderen) gemaakt. De ijsvogel laat zich zeer regelmatig zien op meerdere plekken in het Waalbos. Ook grote zilverreigers zijn regelmatig te zien evenals roofvogels als de buizerd, de torenvalk maar ook de bruine kiekendief, sperwer en slechtvalk laten zich regelmatig zien. Pas is ook een smelleken (kleine torenvalk) gezien. En 's avonds vliegt er regelmatig een uil rond.

De wandeling start om 9.30 uur vanaf het parkeerterrein van Ross Lovell (naast Waalweg nr 3 Rijsoord-Ridderkerk). Vanaf daar wandelen ze door het nieuwe deel van het Waalbos richting Heerjansdam en daarna weer terug via naar de parkeerplaats. Het zal een wandeling van ongeveer 3-4 km zijn waarbij ze iets vertellen over het gebied en zullen kijken welke vogels er op dat moment te zien zijn. Ze zullen naar schatting om 12 uur weer terug zijn op het parkeerterrein. Dan gaat de groep met z'n allen een heerlijke winterse soep met een broodje eten bij Ross Lovell om weer warm te worden. Kosten voor deze wandeling bedragen 12,50 euro pp voor donateurs en 15 euro voor andere deelnemers. Aanmelden voor deze tocht kan bij cpgroshart@gmail.com.