Ridderhaven Donkersloot uit windturbineplannen

RIDDERKERK - Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben 23 nieuwe locaties in de regio Rotterdam en 2 locaties in Haaglanden aangewezen waar mogelijk uiterlijk in 2020 windenergie kan worden gerealiseerd. De zoeklocatie Ridderhaven/Donkersloot in Ridderkerk is geschrapt uit de plannen.

Deze locatie ligt tegenover werelderfgoed Kinderdijk. Daarom is een extra onderzoek uitgevoerd, een zogenaamde Heritage Impact Assesment. Hieruit blijkt dat deze locatie niet samengaat met de ligging tegenover Kinderdijk.

De locatie Stormpolder in Krimpen aan den IJssel en de locatie Bedrijven Terrein Oost in Barendrecht, beide niet ver van de gemeentegrens met Ridderkerk, blijven wel in onderzoek. Het onderzoeksgebied Bedrijven Terrein Oost is verkleind naar het meest noordelijk deel van het bedrijventerrein. Hierdoor is het aantal ingeschatte windturbines verlaagd naar één.

Wethouder Marten Japenga: ,,Deze nieuwe plannen passen beter bij onze stelling, dat er in Ridderkerk geen plaats is voor nog meer windturbines dan de drie geplande in Nieuw Reijerwaard. Het zou voor onze bewoners van de Rijksstraatweg nog beter zijn als ook de turbine vlak over de grens in Barendrecht uit de plannen verdwijnt.''

In de regio's Rotterdam en Haaglanden zijn in totaal 45 locaties voor windenergie onderzocht. Op basis van het planMER-onderzoek en provinciale ruimtelijke criteria zijn in totaal 11 locaties afgevallen. In het eindbeeld zijn de overige locaties op sommige plekken gebundeld, wat resulteert in 25 locaties. Met name de ruimtelijke en landschappelijke criteria hebben er in de Rotterdamse regio voor gezorgd dat windlocaties minder in open gebieden en meer langs wegen en waterwegen zijn aangewezen.

Op dit moment zijn deze locaties nog onderwerp van gesprek in de gemeenteraden. Na een zienswijzeperiode in het voorjaar van 2017 maken Provinciale Staten (PS) na de zomer van 2017 een keuze en wijzen zij de locaties definitief aan. Met deze vaststelling maakt de provincie plaatsing van de turbines planologisch mogelijk. Gemeenten moeten dan hun bestemmingsplannen hierop aanpassen, zodat initiatiefnemers verder aan de slag kunnen met hun plannen voor realisatie van windturbines.