Scouting Sint Joris gaat 'Magnetic'

RIDDERKERK - In het derde weekend van oktober vindt traditioneel de Jamboree On The Air (JOTA) plaats. De JOTA is een jaarlijks terugkerend radio zendevenement waarbij scouts van over de hele wereld (ruim 100 verschillende landen) met behulp van zendamateurs contact met elkaar leggen via de radio. Dat gebeurt dit jaar voor de 60e keer. Tegelijkertijd met de JOTA wordt ook de JOTI (Jamboree On The Internet) gehouden, waarbij scouts gebruik maken van internet en chat-kanalen om contacten met elkaar te leggen en ervaringen uit te wisselen. Dit jaar staat de JOTA/JOTI in het teken van 'Be Magnetic'.

Scouting Sint Joris Ridderkerk is één van de vele Scoutinggroepen die met de JOTA-JOTI meedoen. De editie van dit jaar is extra speciaal, omdat het landelijke 'Control Centre' zich vestigt in het Ridderkerkse clubhuis. Vanuit hier worden alle activiteiten in het land begeleidt. Dit zorgt voor een weekend-vullend programma voor de scouts van Sint Joris. Op vrijdagavond om 22.00 uur verzamelen de vrijwilligers van Sint Joris zich rond de zender voor de Nederlandse opening.

De jeugdleden van Sint Joris zullen op zaterdag 21 oktober plaatsnemen achter de microfoon en internet voor het leggen van nationale en internationale contacten. Geheel in het thema van dit jaar zullen de Bevers, Welpen, Scouts en Explorers in aanraking komen met bijzondere krachten. Zo worden niet alleen met de radio contacten gelegd, maar leren de jeugdleden ook seinen met behulp van morse, onderzoeken ze hoe sterk een magneet is en is er de mogelijkheid om berichten naar de maan te versturen. Daarnaast worden talloze spellen gespeeld die iets met communicatie te maken hebben.

De JOTA en JOTI zorgt er elk jaar weer voor dat het bij Sint Joris bruist van de activiteit. Veel oud-leden en oud-leiding bewaren dan ook goede herinneringen aan dit evenement. Scouting Sint Joris nodigt deze en andere belangstellenden van harte uit om tussen 10.00 en 16.00 uur een bezoek te brengen aan het clubhuis aan Baden Powellstraat 4.

Meer informatie over de JOTA-JOTI bij Sint Joris via jota@sint-joris.nl. Meer informatie over Scouting Sint Joris op www.sint-joris.nl. Of mail naar info@sint-joris.nl.