Weerrecord

We hebben eindelijk weer eens kunnen genieten van wat warme dagen. Het waren van die dagen waarbij iedereen zich te warm aankleedde en vervolgens de hele dag met een jas liep te slepen. We hadden weer een weerrecord. Want daar houden we van in Nederland, weerrecords. In 96 jaar tijd is het niet zo warm geweest in de herfst. In 1921, toen was het net zo warm. Tussen 1921 en nu vorige week dus niet. Vorige week dus weer wel. Weerrecord. Dat u het weet.

Wij, Nederlanders, willen dit altijd weten. Hebben we weer wat te vertellen als we de hond aan het uitlaten zijn en we komen de overbuurman tegen, die net terugkomt van het boodschappen doen.

'Wat een weer, he?'
- 'Ja, schitterend.'
'Warmste herfstdag in 96 jaar tijd.'
- '96 jaar?'
'Ja, 96 jaar.'
- 'Zo.'

Je moet het ergens over hebben.

Ik ben benieuwd naar wat voor record we deze winter zullen hebben. Er zal wel weer een krantenkop als 'warmste dag sinds...' of 'historisch warm' tussen zitten. We hebben in ieder geval al de vroegste pepernoten ooit. Geen weerrecord, maar wel een record dat ieder jaar weer verbroken lijkt te worden. Dit jaar zijn we massaal pepernoten aan het eten in de warmste herfst sinds 1921. Het zal niet lang meer duren voordat de pepernoten en chocoladeletters gewoon het hele jaar door in de supermarkt liggen. Mijn kinderen zullen later raar opkijken als ik ze vertel dat ik vroeger alleen in de winter pepernoten kon kopen. En in de week van kerst waren ze dan in de aanbieding. Ondenkbaar!

Maar we hebben nog een record dit jaar. Het is alweer het vierde jaar op rij dat er geen schaatsbaan staat op het dorp. Erg jammer, want het was altijd een van de weinige succesvolle evenementen in Ridderkerk. Volgens het nieuwsbericht is de gemeente Ridderkerk gaan bezuinigen in het sponsoren van dit soort evenementen. Maar er is nog hoop voor de schaatsliefhebbers: 'mocht het komende winter voldoende gaan vriezen, dan is het volop ijspret op de nieuwe onder water gezette baan bij de molen in Rijsoord', aldus het nieuwsbericht. Nu hopen dat er geen weerrecord zal zijn. Deze hete herfst is in ieder geval geen goed begin...

Youri