Gert van 't Zelfde met zijn boekje over het vroegere houten kerkje
Gert van 't Zelfde met zijn boekje over het vroegere houten kerkje Foto: Johan Kruithof

Boekje over het 'Zwitserse kerkje'

Gert van 't Zelfde, de man achter de populaire website Rezoord.nl, heeft een boekje uitgebracht over de geschiedenis van het houten kerkje aan de Westzij in Rijsoord. Hij dook uit nieuwsgierigheid in de historie van het "Zwitserse kerkje" dat van 1949 tot 1972 voor de zondagsdiensten gebruikt werd en daarna nog twintig jaar functioneerde als jeugdgebouw.

"Ik kwam er vroeger zelf ook en hoorde dat het voorheen een padvindersgebouw was geweest. Daar wilde ik graag de feiten bij hebben" vertelt Van 't Zelfde over zijn archiefonderzoek. Hij raadpleegde onder meer de notulen van de Hervormde kerk van Rijsoord en had gesprekken met kerkleden op leeftijd: "Dat heeft nog een paar leuke anekdotes opgeleverd. Zo werd er bijvoorbeeld eerst gekerkt in een timmerwerkplaats, waar de kerkgangers niet comfortabel zaten op schragen. De stoelen die men had werden na elke zondag tot in de nok opgehesen."
Het latere kerkje aan de Rijksstraatweg was inderdaad voorheen van een padvinderij. De kerkvoogdij nam het over van de Velpsche Woudlopers. "Het werd gedemonteerd naar Rijsoord gebracht en hier weer opgebouwd. Dat gebeurde wel met andere dakbedekking en er kwam ook een slank torentje op. Met dat aanzicht en de ruwhouten planken was de vergelijking met een Zwitsers kerkje snel gemaakt."
Gert van 't Zelfde schreef het 36 pagina's tellende boekje samen met Hans Lokerse. Bij alle wetenswaardigheden zijn vaak unieke foto's gevonden.
Het formaat van het privé uitgegeven boekje past in de serie tentoonstellingsboekjes van de Stichting Oud Ridderkerk. De boekjes zijn voor € 4,50 te koop. Bestellen kan via 0180-423226 of mail@rijsoord.nl. Afhalen aan de deur kan doorgaans na 16.00 uur aan de Mauritshoek 53.