Edwin en Jurgen met hun in New York verdiende medailles
Edwin en Jurgen met hun in New York verdiende medailles Foto: Johan Kruithof

Finish in New York voor familiehuis

RIDDERKERK/NEW YORK - Edwin Flooren en Jurgen Klapwijk zijn vrienden sinds hun vroege jeugd en fanatieke sporters. Ook dat laatste doen ze graag samen. Zo finishten ze dit jaar bij de halve marathon in Zandvoort, kwart marathon in Rotterdam, 010 City Swim en de Dam tot Damloop. Maar het sportieve hoogtepunt was toch wel 'de marathon onder de marathons' in New York City. Edwin en Jurgen liepen deze afgelopen zondag voor een goed doel dat hen na aan het hart ligt: de realisatie van het nieuwe Familiehuis Daniel den Hoed in Rotterdam.
In 2015 reisden de sportieve Ridderkerkers ook al samen naar New York voor de legendarische marathon. Toen eindigde hun avontuur halverwege de route, op de Queens Borough Bridge, door uitdrogingsverschijnselen bij Jurgen. In plaats van te finishen in Central Park belandden ze op de spoedeisende eerste hulp van een ziekenhuis. Samen, want Edwin bleef bij zijn vriend en stapte ook uit de wedstrijd.
Dit jaar besloten ze om nog een keer te gaan voor de volle 42 kilometer en 195 meter. Afgelopen zondag lukte het wel om te finishen in Central Park na een zware tocht van 4 uur en 55 minuten. Jurgen en Edwin gaven extra betekenis aan deze marathon door er een sponsoractie voor het Familiehuis aan te koppelen. "We hebben samen gelopen en beseffen maar al te goed hoe bijzonder en waardevol dit is. We willen daarom een steentje bijdragen aan het nieuwe Familiehuis waar mensen dichtbij elkaar kunnen zijn. Zeker als je ziek bent is dat van onschatbare waarde, zoals we zelf hebben gemerkt. Het lopen van de marathon was zeer bijzonder en ook wel zwaar, vooral de laatste loodjes. Maar dat staat niet in verhouding tot wat mensen in het Familiehuis soms moeten doorstaan."
Hun streven is om € 5000 op te halen voor het nieuwe huis. Dat doel hebben ze bijna bereikt. De actie staat nog open. Aanvullende donaties zijn welkom op: www.nietzonderjou.nl