Sharon van Wijngaarden in het groen van haar eigen hondenterrein (foto In Beeld Fotografie)

Sharon geniet van haar hondenbaan

RIDDERKERK - Op een groot omheind terrein met veel groen in Bolnes heeft Sharon van Wijngaarden haar domein. De 27-jarige Ridderkerkse gebruikt het als speelveld voor de honden van haar uitlaatservice en verzorgt er hondentrainingen. Haar ambities reiken verder. Ze wil honden een betere positie geven.
Dat heeft haar gebracht tot het geven van lessen op basisscholen en trainingen voor kinderen die bang zijn voor honden. Ook adviseert ze de gemeente over plekken voor afvalbakken voor hondenpoep en probeert ze tot meer losloopgebieden te kopen. "Een afgezet spelbos zoals ik heb is ideaal voor honden. Er zouden meer van dat soort terreintjes moeten komen. Binnenkort start een proef met een klein afgezet stukje aan De Wetstraat" vertelt ze.
Overleg loopt nu ook met de gemeente over de samenstelling van informatiepakketten voor hondeneigenaren. "Maar een op de vijf van de hondenbezitters gaat met de hond op gehoorzaamheidstraining. Op deze manier hoop ik veel meer mensen te laten weten wat je beter wel en vooral niet moet doen. Laten loslopen op plekken waar dat niet mag is vragen om problemen. Het is vaak oorzaak van ruzies en geeft honden een slechte naam."
Op haar terrein demonstreert Sharon dagelijks dat het anders kan. Ze leert honden die aan haar zorg zijn toevertrouwd af dat ze blaffen naar passerende fietsers of honden aan de andere kant van het hek. "Het is bij mij meer dan alleen laten poepen. Ik probeer ze echt wat te leren" zegt de erkende hondeninstructeur. Inmiddels is ze ook halverwege haar opleiding tot kynologisch gedragstherapeut. "Dat had ik al voor ogen voor ik met mijn uitlaatservice begon. Het mooie is dat ik daardoor ook kan leren in de praktijk. Ik krijg al regelmatig honden die meer begeleiding nodig hebben. Dan is vooral kijken waar de problemen zitten en vervolgens consequent zijn om bij te sturen."
Voor meer informatie: www.hondenkaravaan.nl.