Coalitieakkoord met andere kleuren

"Veel kleuren, één pallet" is het motto van het coalitieakkoord van Partij 18PLUS, SGP, Echt voor Ridderkerk, CDA en ChristenUnie. In dit stuk komt volgens de onderhandelaars de veelkleurigheid van de politiek en de samenleving in Ridderkerk tot uiting.
Het betekent ook dat partijen voor dit compromis op kleurrijke punten hebben moeten inleveren. Zo zal het de komende vier jaar in Ridderkerk niet tot winkelopenstelling op zondag komen. Partij 18PLUS was met die wens de verkiezingen ingegaan. "Deze raadsperiode zullen we geen voorstellen in die richting doen. Dat hebben we moeten inleveren, maar we hebben er veel in dit programma voor teruggekregen" stelt partijleider Henk van Os. Voor de drie christelijke partijen was dit een principekwestie.
Zij hebben op hun beurt water bij de wijn gedaan voor het mogelijk maken van gratis openbaar vervoer voor alle Ridderkerkse AOW-gerechtigden. Volgens Kees van der Duijn Schouten (SGP) kunnen ouderen met een goed pensioen zelf wel voor de bus betalen: "Waarom zou de gemeente dat moeten doen? Maar we hebben dit geaccepteerd."

Nieuw Reijerwaard
Echt voor Ridderkerk (EVR) heeft fors water bij de wijn moeten doen voor het toekomstplaatje van Nieuw Reijerwaard. De partij wilde hier woningbouw in plaats van de huidige bedrijfsbestemming. Na acht jaar verzet zal Ad Los niet meer op dit front vooroplopen. "Omdat we graag meer willen bereiken wilden we met een coalitie meedoen. Dit is de veer die wij hiervoor hebben moeten laten" erkent Los. Hij voegt er aan toe dat het ook steeds moeilijker wordt om het perspectief voor Nieuw-Reijerwaard nog terug te draaien. "Er is al veel grond verkocht op de plek waar wij woningen wilden. Ook voor de windmolens zijn al contracten gesloten."

Niet uit de BAR
Van het 10-puntenplan van EVR hebben acht strijdpunten het coalitieakkoord wel gehaald. Dat zijn naast het gratis ov voor 65+ onder meer het terugdringen van betaald parkeren, geen tarief voor restafval, goede sportvoorzieningen en meer toezicht en handhaving. Ook punten die op het lijstje van 18PLUS stonden. Beide partijen hebben weer bakzeil moeten halen met hun streven naar het stoppen van de BAR-samenwerking. Over uittreden wordt in het coalitieakkoord niet gesproken. Wel wordt "een goede analyse" beloofd dat de basis moet zijn voor mogelijke verbeteringen: "De bedrijfsvoering in de organisatie en de service aan Ridderkerkers moeten beide optimaal zijn en geleverd worden op een manier waarin het Ridderkerkse karakter naar voren komt."
Het nieuwe coalitieakkoord wordt op donderdag 31 maart besproken in de gemeenteraad. Op die avond is ook de voordracht van de wethouders. De partijen hebben nog niet bekend willen maken of dit al of niet fulltime of parttime wethouders worden.