Persie Swarupa sprak de vrijwilligers van de fancy fair dankbaar toe
Persie Swarupa sprak de vrijwilligers van de fancy fair dankbaar toe Foto: Johan Kruithof

Recordopbrengst voor "Samen over de Brug"

RIDDERKERK - Tijdens de vrijwilligersavond van de Hervormde Kerk in Rijsoord op 15 juni werd het eindresultaat van de fancy fair "Samen over de Brug" bekendgemaakt. Net voor commissievoorzitter Joop Horsten het eindbedrag volledig had uitgeschreven op een bord trok dominee Groen de portemonnee "voor het afrekenen van nog een boek", waardoor het totaal uitkwam op € 19.000.
Een record voor de jaarlijkse fancy fair, die in 1982 voor het eerst werd georganiseerd. De opbrengst was toen 5570 gulden. Vanaf het begin heeft de kerk de opbrengsten gedeeld voor eigen fondsen en het steunen van goede doelen. Dit jaar was wederom gekozen voor stichting RRDF (Rural Relieve & Development Foundation) voor een school in India. Deze stichting, die al bijna twintig jaar hulp biedt in sloppenwijken in Chilakaluripet, werd bedacht met 60 procent van de opbrengst: goed voor een cheque van € 11.400. Een verrassing voor de leden van de fancy-faircommissie was de aanwezigheid van Persie Swarupa. Het toeval wilde dat zij afgelopen week in Nederland was en zij kon zo dankbaar de cheque in ontvangst nemen in plaats van bestuurslid Leo Zwagemaker. Swarupa is verantwoordelijk voor verschillende scholen die door RRDF zijn opgezet. Het geld uit Rijsoord komt ten goede aan drie nieuwe klaslokalen. De resterende 7600 euro mocht René Barnard namens het College van Kerkrentmeesters bijschrijven. Dit bedrag is voor de hoognodige restauratie van het kerkgebouw. Geconstateerde scheurvorming in het gebouw heeft al geleid tot een noodvoorziening, maar er zal veel geld nodig zijn voor volledig herstel.