Klimaatwet, regels en dilemma's

Ingezonden:

RIDDERKERK - "Weken wordt al over de Klimaatwet gesproken. In 2050 moet de uitstoot van CO2 met 95 procent verminderd zijn. Als tussenstap is het streven om in 2030 de uitstoot met 49 procent te verminderen. We moeten overschakelen op duurzame energie, die kan niet alleen van windmolens komen. Als alternatieven worden ook vaak zonne-energie en warmte onttrokken uit de lucht en aarde genoemd. Deze transitie gaat met de nodige regelgeving gepaard. Het Rijk, de provincie en de gemeenten, allen hebben een rol en veel is nog niet uitgewerkt. Op de foto staat een huis met zonnepanelen. De gemeente heeft enkele jaren geleden een jonge boom in de straat voor het huis geplant. De vraag is hoelang het gaat duren voordat de huiseigenaar bij de gemeente gaat vragen om de boom weg te halen. De boom is juist heel goed voor de leefomgeving en het klimaat ter plaatse. Waar wordt straks voor gekozen en hoe is dat geregeld?

Door middel van een warmtewisselaar kan aardwarmte worden onttrokken aan de aarde. Het gemeentehuis van Ridderkerk heeft zo'n installatie. Er moeten diepe gaten in de bodem worden geboord. Dat is duur (vanaf € 10.000) en niet zonder risico's. De provincie Zuid-Holland heeft bepaald dat dit niet mag in gebieden die gebruikt worden voor de winning van drinkwater en dat is in een groot deel van de gemeente Ridderkerk.

Naast zonnepanelen en gebruik van aardwarmte kan de huiseigenaar ook kiezen voor een warmtewisselaar die warmte uit de buitenlucht onttrekt. Met een lucht-lucht warmtepomp kan men zijn woning op een milieuvriendelijke manier verwarmen én afkoelen. Een lucht-lucht warmtepomp bestaat uit een binnenunit en een buitenunit, die met elkaar in verbinding staan. Via de buitenunit zuigt de warmtepomp de buitenlucht aan en zorgt voor de verwarming van de lucht. De binnenunit blaast de warme of koude lucht in de woning. Een belangrijk onderdeel van het systeem is de ventilator. Deze wordt aan de buitenkant van de woning geplaatst. Nu kan iedereen zo'n apparaat vanaf € 2500 aanschaffen. De ventilator produceert 24 uur per dag geluid. In de nacht, als straatgeluiden wegvallen, kan dit tot problemen leiden. (Geldt ook voor de lucht-water warmtepomp.) De buren hebben niet de lusten maar wel de lasten. Er is niets geregeld over de eisen waaraan het apparaat moet voldoen. Iedereen kan het op internet bestellen en zelf plaatsen. En dan maar hopen dat de buren hardhorend of goede slapers zijn. Er zijn geen eisen aan apparatuur en/of aan installateurs gesteld. Ook niet over de afstand tussen de buitenunit en een (naburige) woning. En heeft u klachten, waar kunt u dan terecht? Helaas is dat ook nog niet geregeld."