Het hedendaagse Picture met v.l.n.r. Ronald van Prooijen,Laurens Bakker, Rinus Vreugdenhil en Appie de Gelder bij Get Rhythm. Gitarist Jan Bechtum ontbreekt op deze foto. Foto: Johan Kruithof

Na veertig jaar nog steeds in de Picture

RIDDERKERK - Bij Muzikantencentrum Get Rhythm in Ridderkerk klonken de afgelopen weken regelmatig "Bombers", "Unemployed" en andere vroege nummers van Picture. De Nederlandse hardrockband bereidde zich in de oefenruimte voor op festivaloptredens in Europa. De drie eerste elpees vormen de kern van de setlist van de band die dit jaar het 40-jarig jubileum viert.
De band beleeft deze mijlpaal met de mannen van het eerste uur. Met zanger Ronald van Prooijen, gitarist Jan Bechtum, bassist Rinus Vreugdenhil en drummer Laurens "Bakkie" Bakker staat de originele bezetting weer op het podium. Picture speelde in de loop der jaren in verschillende samenstellingen en stond soms 'on hold'. Alleen Vreugdenhil zat er alle jaren bij. "Bakkie" nam na afwezigheid van 23 jaar in 2007 de plek achter de drumkit weer in. De kiem voor de complete reünie werd in 2016 gelegd tijdens een optreden bij Baroeg. Als verrassing voor het publiek zong Van Prooijen op deze avond één nummer mee. Hij zette met "Heavy Metal Ears" de Rotterdamse zaal op z'n kop. Kort daarna stapten zanger Pete Lovell en twee gitaristen uit de band. "Dat gaf ruimte om onze oude vrienden weer terug te vragen. Natuurlijk zijn er de nodige strubbelingen geweest, maar we hebben het altijd goed met elkaar kunnen vinden. Het geeft nog steeds een kick om deze muziek te kunnen spelen en we hebben onderweg de grootste lol" zegt Vreugdenhil.

Live-elpee
De oorspronkelijke line-up werd aangevuld met de Ridderkerkse gitarist Appie de Gelder, die al met Van Prooijen speelde in de band Roslyn. "We hebben vanaf 1982 altijd twee gitaristen gehad. Voor mij was er maar een die de laatste open plek kon invullen" aldus de zanger. De Gelder, vele jaren ook actief met Exist, Hardglas en sinds kort De IJzeren Maagden, bracht de oude rockers naar de oefenruimte in Ridderkerk. Bij Get Rhythm vond vorig jaar ook één van de reünie optredens plaats. Opnamen van deze avond worden in dit jubileumjaar op vinyl uitgebracht. "Het wordt een dubbelalbum met zeventien nummers. Ook hopen we dit jaar nog met een cd te komen met nieuwe en oude nummers" kijkt Vreugdenhil vooruit.
Het Nederlandse jubileumoptreden heeft Picture op 25 augustus bij café Calluna in Ommen. Dat is een klein podium voor een band die afgelopen weekend headliner was van een festival op Cyprus en volgende week bij de "Leyendas del Rock" in Spanje hoort. "We zijn in het buitenland altijd populairder geweest dan in Nederland. Vooral in Zuid-Amerika hebben we een grote aanhang. Daar zingen ze onze nummers woord voor woord mee. Daar tellen we echt mee als een van de groepen die de basis hebben gelegd voor de klassieke hardrock" hebben de bandleden ervaren.
Recent reisden leden van de Braziliaanse fanclub naar Nederland voor een optreden van Picture. Een bezoek andersom zit er voorlopig niet in. "We zijn gevraagd voor een tournee van drie weken in november. Helaas is dat niet te combineren met mijn werk. Deze band is nu voor mij gewoon een leuke hobby" benadrukt Van Prooijen. Het steekt de zanger wel dat Nederlandse festivals Picture niet in beeld hebben. "Ze halen voor veel geld bands uit het buitenland. Zelfs Aardschok heeft nog geen letter aan ons jubileum gewijd. In dat blaadje stonden vroeger grote stukken over ons. Nu hebben we die waardering alleen over de grens."