Brandon Könemann is terug op het Ridderkerkse sportpark

Doelpuntenmachine Könemann: 'Zo veel mogelijk goals maken'

RIDDERKERK - RVVH bereidt zich voor op het nieuwe seizoen in de eerste klasse met een ware goaltjesdief in de gelederen. Na vier jaar keerde Brandon Könemann (27) terug bij de club waar hij zijn eerste stappen in het seniorenvoetbal zette. "Ik zie dit als een nieuwe periode."

door Jeffrey van der Maten

Amper een week thuis van een welverdiende vakantie op Thailand bewees RVVH's nieuwe aanwinst Brandon Könemann direct zijn waarde. In een oefenduel met zijn voormalige club XerxesDZB bepaalde hij hoogstpersoonlijk de eindstand op 2-1. De 27-jarige aanvaller heeft een neusje voor doelpunten. En dat is precies waar hij de Ridderkerkers dit seizoen aan wil helpen.
De spits, die in de jeugd ook bij RVVH speelde, had best bij XerxesDZB kunnen blijven. Met de Rotterdamse club zou hij dit seizoen in de hoofdklasse gaan spelen, terwijl RVVH één niveau lager uitkomt: in de eerste klasse.
Toch besloot Könemann terug te keren naar het oude nest. "Ik merkte dat bij Xerxes een groot gedeelte van de selectie besloot te vertrekken, waardoor ik het gevoel had dat de ploeg op instorten stond. Dan kan je als spits beter hoog in de eerste klasse spelen dan laag in de hoofdklasse."

'Ambitie moet er altijd zijn'

Bovenin meedoen, dat is precies de doelstelling van de aanvaller die vier jaar geleden bij RVVH vertrok omdat hij weinig speeltijd kreeg. "Ik zie het niet per se als thuiskomen, maar meer als een nieuwe periode. Uiteraard ken ik nog wel wat mensen met wie ik vroeger heb gespeeld. Dat is wel grappig, maar die jaren liggen in het verleden."

Periodetitel
Könemann komt bij een club terecht die twee degradaties op rij moest slikken. Toch heeft hij niet het idee dat hij arriveert bij een team in een neerwaartse spiraal. "Met deze ploeg kunnen we prima bovenin mee gaan doen. Het is niet zo dat we zomaar gaan promoveren, maar we moeten sowieso mikken op een periodetitel."
In de jaren nadat de geboren Rotterdammer vertrok bij zijn jeugdclub, ontwikkelde hij zich tot een ware doelpuntenmachine. In zijn eerste twee seizoenen bij het Dordrechtse Oranje Wit kwam hij tweemaal tot 24 treffers. In zijn derde seizoen, waarin hij veelvuldig geblesseerd was, stokte de teller op elf. Afgelopen seizoen werd hij met twintig treffers voor XerxesDZB topscorer van de eerste klasse.

Lekker in de buurt
Hij schoot zichzelf letterlijk in de kijker. "Er was genoeg interesse afgelopen zomer om een stap omhoog te zetten. Ik kon naar de hoofdklasse en Derde Divisie, maar het plaatje bij RVVH klopte het best. Hier kan ik mijn goals gaan maken en van waarde zijn voor de club. Daarnaast is het fijn dat het lekker in de buurt is, want ik woon in Zwijndrecht."
Het is zijn intentie om voor een langere periode in Ridderkerk te blijven voetballen. Toch heeft ook Könemann nog altijd dromen. "Ambitie moet er altijd zijn. Het zou mooi zijn als ik nog eens in de Tweede of Derde Divisie aan de bak mag, maar dan moet alles kloppen. Ik denk ook wel dat ik daar mijn goals zal maken. Maar voorlopig zit ik hier goed. Eerst maar eens deze mooie club aan doelpunten helpen."