Promotie van kickboksen met gratis lessen

RIDDERKERK - Professioneel vechtsporttrainer Ronald Thuvis gaat elke dinsdagavond gratis kickbokslessen verzorgen in Ridderkerk. Kickboksen is volgens hem het mooiste wat er is. "Iedereen heeft een unieke mix van kwaliteiten."

Door Jeffrey van der Maten

Hij móést wel de vechtsport in als jong jochie. Het was de enige manier hoe hij zichzelf kon verdedigen tegen alle rake klappen van zijn oudere broer. "Mijn broer deed vroeger aan taekwondo. Elke week leerde hij iets nieuws en dat testte hij uit op mij. Voor ik het wist, had ik weer een voet in m'n gezicht en een blauw oog." Op een dag besloot hij zich te verzetten. "Ik ging zelf ook de sport beoefenen, uit een soort lijfsbehoud", lacht de 59-jarige Thuvis.
Na enkele jaren taekwondo, waarin hij zelfs het Nederlandse team haalde, leerde hij steeds weer een andere vechtkunst kennen. "Van nature zit het in me dat ik graag alles onder de knie wil krijgen. Op een dag ging ik de ring in met een bokser en die gaf mij een flink pak slaag. Toen ben ik maar snel op boksles gegaan."

Breed scala
Elke sport die hij onder de knie kreeg, kwam voort uit een soort ontevredenheid dat hij het zelf niet kon. "Bij de sporten die ik voor het eerst deed, lag ik soms al na vijf seconden op de grond." Zo leerde hij een breed scala aan vechtsporten: Braziliaans Jiujitsu, kickboksen, thaiboksen, worstelen, karate en pancrase.
In al die sporten verzorgt Thuvis lessen. "Ik heb een vaste sportschool in Rotterdam-Zuid. Die is zeven dagen per week geopend voor mensen die, onder begeleiding van ervaren leraren, een vechtsport willen beoefenen."

Sport promoten
Ook in Ridderkerk gaat hij wekelijks een uur lang kickbokslessen verzorgen, in een zaal van Het Plein. Tussen 18:45 uur en 19:45 uur werken geïnteresseerde Ridderkerkers zich een uur lang in het zweet. "Ik wil graag de sport in deze regio promoten en de mensen enthousiast maken over de sport. Daarom kunnen de mensen gratis meedoen."
Dat doet hij overigens niet alleen in Ridderkerk, maar in alle aangelegen dorpen. "Ook Barendrecht, Oud-Beijerland en Hoogvliet komen bijvoorbeeld aan de beurt."

Thuvis, al jarenlang professioneel trainer, verwacht een hoge opkomst. "Als mensen eenmaal met kickboksen in aanraking komen, willen ze niet anders meer. Er komt inzicht bij kijken, maar ook snelheid, kracht en reflex. Ik vind het fascinerend om te zien dat iedereen een unieke mix van kwaliteiten heeft."
Zo rolde hij dus zelf ook in de sport en hij verdween er nooit meer uit. "Ja, ik ben een perfect voorbeeld van iemand die van zijn passie z'n werk heeft gemaakt. Ook al sta ik zelf tegenwoordig niet meer elke avond les te geven, het blijft voor mij het meest prachtige wat er is. Ik combineer het daarnaast met al mijn andere hobby's. Ik heb lesgegeven in gitaarspelen en mensen kunnen in onze sportschool ook op salsa-les. Ik leef mijn droom."
Geïnteresseerden kunnen zich voor de lessen in Ridderkerk aanmelden via teamfit2fight@outlook.com of bellen naar 06 2225 0104.