Duizend Rotarytulpen voor Jasmijnhuis

RIDDERKERK - Twaalf leden van Rotaryclub Ridderkerk waren zaterdagmorgen aan het werk in de tuin van het Jasmijnhuis. In de dag van de mantelzorg werden door de Rotarians duizend bloembollen in de grond gestopt rond de woonzorglocatie in Ridderkerk-West.
Met deze tulpenbollen wordt niet alleen het Jasmijnhuis opgefleurd. De leden van de Rotary kochten zelf de zogenoemde 'End Polio Now'-tulpen. Sinds vijf jaar worden deze tulpen door Rotary Nederland op de markt gebracht als bijdrage in de strijd tegen polio die wereldwijd op de agenda van Rotary International staat. De voor dit doel gemaakte doosjes met 25 bloembollen kosten € 15 per stuk. Omdat de Bill & Melinda Gates Foundation de opbrengst van de actie verdubbelt, brengt elk doosje bijna € 30 op voor het uitbannen van polio. De afgelopen vier jaar zijn maar liefst 35.000 doosjes met tulpenbollen verkocht. Clubs uit Duitsland, Zwitserland en U.S.A. hebben het initiatief inmiddels mede omarmd.

Resultaten
De actie End Polio Now is bedoeld om de wereld vrij te maken van kinderverlamming (poliomyelitis). Een langlopend project waarmee al in 1979 werd gestart door een Rotaryclub op de Filippijnen. Sindsdien is deze overgenomen door Rotary International en hebben de WHO, Unicef, CDC en de Bill & Melinda Gates Foundation zich hierbij aangesloten.Uit statistieken blijkt dat er veel vooruitgang is geboekt. Door grootschalige vaccinatiecampagnes zijn inmiddels 2,5 miljard kinderen beschermd. Polio komt nu ook in veel minder landen voor.