Camera bij bussluis

RIDDERKERK - Er komt camerahandhaving bij de bussluis van de Rijksstraatweg in Rijsoord. Het gemeentebestuur hoopt hiermee een einde te maken aan het illegaal doorsteken vanaf of naar de Verbindingsweg door zowel vrachtwagens als personenauto's.
Volgens het gemeentebestuur is structurele handhaving nodig om dit (groeiende) probleem te verhelpen. Omdat de politie en BOA's hier onvoldoende capaciteit hebben is gekozen voor cameratoezicht. Het openbaar ministerie heeft de gemeente Ridderkerk toestemming gegeven om, als proef voor een jaar, camerahandhaving in te zetten ter hoogte van de bussluis. Verwacht wordt dat deze installatie begin 2019 in werking kan worden gesteld. Het systeem filtert automatisch de overtreders. De Ridderkerkse BOA's zullen deze gefilterde gegevens op basis van foto's beoordelen. Na het vaststellen van een overtreding worden de foto's doorgestuurd naar het OM, dat op basis hiervan bekeuringen zal uitschrijven. In de eerste maand ontvangen de chauffeurs van de via de bussluis rijdende voertuigen nog een waarschuwing. Daarna wordt overgegaan tot het uitschrijven van bekeuringen.