Hechte groep haalt al 25 jaar oud papier op

RIDDERKERK - Dit jaar lijkt er een einde te komen aan de inzamelingen van oud papier door verenigingen in Ridderkerk. Als het afvalplan door de gemeenteraad wordt aangenomen zal ook Saturnus'72 moeten stoppen met iets dat al ruim 25 jaar door de handbalclub wordt gedaan.

Het idee om oud papier in te zamelen borrelde op tijdens de zondagse competitiewedstrijden in sporthal de Fakkel. Mede dankzij de gemeentelijke reinigingsdienst, die een mogelijk zocht om het papier te scheiden van het huisafval, kregen verenigingen / instellingen de kans een centje bij te verdienen. Ton Zevenbergen en Cok de Knegt pakten de handschoen op. Drievliet zou het gebied worden voor de handballers. Samen met Joop Smit kon in er in januari 1993 met één wagen gestart worden. Al heel snel moest er dat jaar een tweede wagen bij.
In de ruim 25 jaar is er een hechte groep vrijwilligers ontstaan die voor de club een aardig centje binnen brengt en zo de contributie laag houdt. Cees IJzendoorn is één van de mannen (ook vrouwen) die al 25 jaar in goed en slecht weer achter de wagen loopt. "Ik kan wel een boek schrijven over de dingen die we hebben meegemaakt. Gelukkig heel weinig schades, wel moesten we nog wel eens zoeken in de wagen als er iemand iets te veel papier had weg gegooid."

Organisator Cok de Knegt kan zelf niet meer achter de wagen maar houdt nog wel bij wie en wanneer heeft gelopen. En voorlopig gaat het ophalen nog door en zullen de wagens op maandag 28 januari weer door de wijk rijden.