René van Kuijk richt zich met Kicks Ridderkerk op jong en oud

Gezellig met koffie na sparren bij Kicks

RIDDERKERK - Twaalf jaar geleden richtte René van Kuijk samen met zijn vriendin Kicks Ridderkerk op, een boksschool waar verschillende vechtsporten en danslessen kunnen worden gevolgd. Kicks roert zich in de gemeente en verzorgt als enige in Ridderkerk clinics aan scholen.

door Jeffrey van der Maten

Kickboksen, zelfverdediging, kickspump: het kan allemaal bij Kicks. Het uiterst gevarieerde aanbod blijkt aan te slaan bij Ridderkerkers, want Kicks draait goed. "Als je hier op een donderdagavond staat, is het onwijs druk", vertelt Van Kuijk trots. Kicks is een stichting, wat inhoudt dat het geen winst draait. Eigenaar van Kuijk is tevreden hoe hij en zijn vrienden de Ridderkerkers kunnen bedienen: "Het is echt genieten om met een groep te sporten. Zelf geef ik bijvoorbeeld les in Mixed Martial Arts, een prachtige vorm van vechtsport."
Het oudste lid is in de zeventig, maar er dartelen ook geregeld kleuters rond in de 600 vierkante meter grote sportzaal aan de Kerkweg. "We hebben plek voor alle leeftijden. Kleuters krijgen bijvoorbeeld de kans om aan kleuterboksen te doen, om hen te stimuleren en dreigend overgewicht tegen te gaan. We zijn echt een familiaire stichting. Iedereen hier heeft Kicks in z'n hart zitten" zegt Van Kuijk: "Sportiviteit staat ook hoog in ons vaandel. We sparren hard, maar na afloop drinken we gezellig een kopje koffie met elkaar."
De 35-jarige leraar verzorgt ook al enkele jaren lessen voor het Gemini College en Farelcollege. Ook basisschool De Klimop komt regelmatig langs. "De scholen benaderden ons of wij iets voor hen konden betekenen. Er komt dan een klas die ik of een van mijn collega's les mag geven. Het is heel gaaf om dat te mogen doen." Het brengt hem bij het doel van de stichting. "We willen zo veel mogelijk mensen verbinden en hen in beweging krijgen. Door samen te sporten, bouw je vriendschappen op. Dat is ons voornaamste doel."