Een impressie van de dijkwoningen die op de plek van Put komen

Showroom wijkt voor zes woningen

RIDDERKERK - Er komt na bijna vijftig jaar een einde aan het Ridderkerkse interieurbedrijf Put. Deze week is de opheffingsuitverkoop van Put Wooncomfort gestart. Op de plek van de showroom en het magazijn aan de Ringdijk worden volgend jaar zes nieuwe woningen gebouwd.

Onder de projectplannaam 'Dijckstaete' wordt naar verwachting over een jaar nieuwe invulling gegeven aan het nu nog door het interieurbedrijf Put bezette dijkdeel. Na sloop van de winkel/showroom en verdere bedrijfsruimte kunnen op deze locatie zes nieuwe dijkwoningen worden gebouwd.
Architectonisch is met deze woningen aangesloten bij de klassieke lintbebouwing van de dijk. De geplande hoek- en rijwoningen zijn wel verschillend in uitvoering, maar zullen allemaal vijf kamers (drie slaapkamers) bieden. Ook krijgen de huizen een tuin aan de achterzijde, terras en parkeergelegenheid op eigen terrein. Verder worden de woningen nagenoeg energieneutraal opgeleverd. De koopsommen zijn vanaf € 375.000 (vrij op naam).

Historie
De verwachting is dat de bouw in 2020 kan beginnen. Zeker is dat Put het 50-jarig bestaan net niet zal halen. Het bedrijf opende als Put Interieurverzorging in 1970. De winkel- en familiehistorie op dit adres gaat verder terug. Voorganger van Put was de firma L. v.d. Sijde, waar mejuffrouw C. Kruithof bijna vijftig jaar in de winkel stond. Zij zette de zaak voor woninginrichting voort na het overlijden van de heer v.d. Sijde. De heer T. Put was zestien jaar voor dit bedrijf werkzaam toen hij het vertrouwen kreeg voor de overname. Onder zijn leiding kwam de eerste grote showroom van de grond. Er werd een deel van het magazijn voor opgeofferd. Put Interieur werd een begrip voor vele Ridderkerkers. Andersom was ook veel vertrouwd. In veel huizen hoefden de stoffeerders niet eens te meten voor tapijt omdat ze bekend waren met de maten.
Daar komt in de loop van dit jaar een einde aan. De definitieve sluiting is afhankelijk van het verloop van de opheffingsuitverkoop.