Judith Jansen mocht de cheque voor Plan International in ontvangst nemen

Snuffelgift tegen vrouwenbesnijdenis

RIDDERKERK - In het Snuffelpand in Slikkerveer werd vorige week een cheque gepresenteerd voor Plan International. Judith Jansen mocht voor deze organisatie 1500 euro in ontvangst nemen voor de strijd tegen besnijdenis van vrouwen en meisjes.

Plan zet zich al jaren in voor het uitbannen van meisjesbesnijdenis, Projecten zijn hiervoor opgezet in onder meer van Plan zijn onder meer opgezet in Sierra Leone, Guinee, Senegal, Egypte, Ethiopië, Sudan en Kenia. De gift van het Snuffelpand zal ten goede komen aan de campagne in Mali. Plan werkt ook hier samen met besnijdsters, dorpsoudsten en religieuze leiders om een gedragsverandering te bereiken. "Meisjesbesnijdenis is een culturele traditie en wordt in geen enkele religie voorgeschreven. Toch is dat wel wat veel mensen denken, inclusief ouders van de meisjes en lokale en religieuze leiders" weet Judith.
In Mali werkt de Afrikaanse Madina Bocoum, die zelf als klein kind een besnijdenis moest ervaren. Zij trekt van dorp tot dorp om mensen te informeren en te overtuigen hun dochters niet te besnijden. Ze vertelt er de vrouwen en meisjes over de medische gevaren: de ellende bij het bevallen, de complicaties die kunnen ontstaan. Ook ontkracht ze vooroordelen en bijgeloof.

Verkoop
Op zaterdag 1 juni is de maandelijkse verkoopdag van het Snuffelpand. Tussen 10.00 en 16.00 uur kan men weer komen snuffelen in de winkel bij het Dillenburgplein. Voor tweedehands meubels kan men zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur kijken bij de opslag annex showroom aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de Dierenkliniek) in Ridderkerk.