Thom Nugteren speelt weer in Ridderkerk

Thom Nugteren terug op oude nest: 'Wil publiek laten genieten'

Sport

RIDDERKERK - Korfballer Thom Nugteren is na veertien jaar terug in Ridderkerk. Na uitstapjes naar de top streeft hij nu met KCR naar soortgelijke podia. "Fantastisch om hier te zijn.''

door Jeffrey van der Maten

Als twaalfjarige ruilde hij het toenmalige Sagitta in voor de Dordtse club DeetosSnel, in de jeugd een van de beste verenigingen van het land. Hij speelde er op het hoogste niveau en ontwikkelde zich dermate dat hij ook bij Sporting Delta op het hoogste niveau uitkwam. Na vier seizoenen bij het Gorcumse GKV is de cirkel echter weer rond: Nugteren is dit jaar op de Ridderkerkse velden te aanschouwen.
"Dat voelt goed'' vertelt de 26-jarige Ridderkerker opgetogen. "Afgelopen seizoen werd ik benaderd, maar besloot ik nog bij GKV te blijven. Dat werd helaas een teleurstellend jaar, waardoor ik telkens met tegenzin naar de club ging. Dat is natuurlijk niet goed. Na gesprekken met hoofdcoach Dennis Gaemers van KCR besloot ik dit seizoen wél terug te keren.'' En die keuze was niet alleen sportief. "Mijn vriendin speelt hier, dus dat maakte de keuze makkelijker" lacht Nugteren. "Daarom was ik afgelopen jaar ook al vaak bij de club te vinden."

Hoger met KCR
Met haar in het team wil Nugteren dit seizoen tot grote hoogte stijgen. Hij draait er niet omheen: KCR moet en zal omhoog. "Op het veld spelen we eerste klasse, maar daar moeten we zo snel mogelijk uit zien te komen. KCR hoort qua grootte en kwaliteit gewoon thuis in de overgangsklasse, dus daar gaan we keihard voor werken. Ook in de zaal, waar we al overgangsklasse spelen, willen we hoge ogen gooien. We hebben er het spelersmateriaal voor om dat voor elkaar te krijgen."
"Het is zaak om in een bepaalde flow te komen", vervolgt Nugteren. "Dan komen de prestaties vanzelf. Deze club moet hoger en hoger blijven nastreven. Kijk naar de accommodatie, die behoort gewoon tot de top van Nederland. Daarom lijkt mij een uitstapje naar de hoofdklasse op termijn een mooi doel. Daar moeten we stap voor stap samen aan gaan werken."

Ervaring
Dat wil hij doen op redelijk vertrouwd terrein. Ondanks dat Sagitta fuseerde met Bolnes en daarmee KCR oprichtte, voelt het als thuiskomen. "Ik ken nog veel mensen van vroeger waar ik mee heb gespeeld. Het is leuk om weer samen te spelen." Bovenal wil hij dit seizoen plezier maken. "Ik heb er echt heel veel zin in" vertelt de enthousiaste Ridderkerker. "We moeten het publiek dit seizoen laten genieten met ons spel. Met onze kwaliteit moeten we dat voor elkaar kunnen krijgen."
Zelf hoopt Nugteren ook kwaliteit te brengen. Door de jaren heen deed hij een brok aan ervaring op, waarmee hij zijn team wil helpen. "Door mijn tijd in de hoofdklasse heb ik geleerd bepaalde situaties te herkennen. Dat is een groot voordeel." Ook speltechnisch hoopt hij een aanwinst te zijn voor de formatie van Dennis Gaemers. "Met mijn allround spel wil ik het team makkelijker laten spelen. Dat moet onze kracht zijn, het variëren in speltypes. We gaan er een mooi seizoen van maken."