Jesper Lagendijk hoopt Ridderkerkers voor de Fitcoun-app te winnen

Bewegen loont met Fitcoins

RIDDERKERK - Facet Ridderkerk hoopt met Fitcoins meer mensen in beweging te brengen. "Er kan met dit beloningsprogramma gespaard worden voor leuke dingen door te wandelen of te fietsen" zegt Jesper Lagendijk, die komende maand met een proef hoopt te starten met honderd volwassenen.

Het innovatieve programma is een samenwerking tussen Facet en de gemeente Ridderkerk. De Fitcoins zijn al een groot succes in Eindhoven. In deze stad zijn binnen een jaar vele honderden personen met de speciale app hun meters gaan maken. Dit succes kan nu uitgerold worden naar andere plaatsen, waaronder Ridderkerk. Toen Jesper Lagendijk erover las was hij er onmiddellijk voor gewonnen: "We hebben een breed aanbod in Ridderkerk, maar toch is er een groep die moeilijk in beweging is te krijgen. Dit kan net het duwtje zijn om ze wel van de bank of uit de auto te krijgen. Want met Fitcoins kan het bewegen leuke dingen opleveren."
Deelnemers krijgen met een gratis app een stappenteller op hun smartphone. Het sparen van Fitcoins is daarna eenvoudig. Elke duizend stappen leveren een Fitcoin op en elke tien minuten fietsen eveneens. De vergaarde Fitcoins kunnen ingewisseld worden voor gezonde producten of diensten. "Er kan gespaard worden voor een gezonde lunch, zwembadkaartjes, voedingsadvies of een check van de fiets. Ook een kennismaking met een sportschool, tennis of squash behoort tot de mogelijkheden" vertelt Jesper.
De beweegpromotor van Facet was niet als enige enthousiast. Van de 24 bedrijven die hij in Ridderkerk benaderde voor Fitcoins doen er 20 mee. "Het is zo heel breed geworden, van een gratis tros bananen tot een gratis bibliotheekabonnement."
Aan het proefjaar met de Fitcoins kunnen honderd Ridderkerkers meedoen. De eerste deelnemers zijn al aan het sparen en dus aan het bewegen. Jesper hoopt vooral op deelname van mensen die voor hun gezondheid meer moeten bewegen. Dit kan zijn via een verwijzing van een huisarts of diëtist maar dat is geen voorwaarde. Voorafgaand is een fitmeting mogelijk, maar dit is niet verplicht. Deelname is gratis. Voor meer informatie: jesper.lagendijk@facetridderkerk.nl of kijk op de website van Facet.