Marjo de Vroed nodigt met Brigade uit tot lezen

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Marjo de Vroed presenteert op zaterdag 5 oktober haar eerste jeugdboek. Met "De Bosdorp Brigade" schreef ze een detectiveavontuur voor kinderen van 10 t/m 12 jaar. "Code Zwart" is het eerste deel van een serie, die de schrijfster op het oog heeft: "Ik ben al volop bezig met het tweede boek. Die zal er snel zijn als dit goed ontvangen wordt."

Met schrijven heeft Marjo geen moeite, maar ze heeft lang gedubd of ze wel een boek wilde produceren. "Als leerkracht van groep acht heb ik al vaak samen met de kinderen de teksten voor hun eindmusical geschreven. Korte verhalen schrijf ik ook al langer. Daarop heb ik vaak te horen gekregen dat ik met een boek moest komen. Dat wilde ik alleen als je echt iets hebt toe te voegen, want er is al zoveel" vertelt de schrijfster.
Gevoed door haar ervaringen met leerlingen bedacht ze boekpersonages, waarvan ze verwacht dat veel kinderen zich erin herkennen. "Ik heb gemerkt dat kinderen in de bovenbouw om verschillende redenen soms het leesplezier verliezen. Ze kunnen de boeken te dik vinden, of het thema te zwaar, of de letters te klein. Ondanks het grote aanbod in boeken kunnen ze dan toch niet altijd iets vinden dat aansluit bij hun belevingswereld. Dit is wat alle kinderen leuk zullen vinden: een leuk boek dat vlot leest, zonder al te moeilijke thema's."
Als juf kon Marjo het niet laten dat er met het lezen ook wat geleerd kan worden. Ze smokkelde er bewust wat woorden tussen die niet zo vaak (meer) gebruikt worden. "Lezen verrijkt je woordenschat. Zonder dat het moeilijk wordt pak je die even mee."
De boekpresentatie is in het gebouw van Scouting Ridderkerk aan de Baden Powellstraat in Slikkerveer. Om 14.00 uur is het grote moment. De inloop is vanaf 13.30 uur. Iedereen is bij de presentatie welkom. De boeken zijn deze middag voor € 12,50 te koop. Bij boekhandel De Ridderhof in Ridderkerk zullen ook exemplaren verkrijgbaar zijn.