Serge Lopes:
Serge Lopes: "We moeten minimaal nacompetitie halen en dat is heel reëel"

Serge Lopes wil Bolnes uit vierde klasse krijgen

Bolnes-trainer Serge Lopes wil zijn club bevrijden van het negatieve beeld over de vereniging én uit de vierde klasse. Als voormalig topamateur is het wennen voor hem, maar ook zeker genieten. "Ze pakken het goed op."

door Jeffrey van der Maten

Het is af en toe best frustrerend. Met Rijsoord (hoofdklasse), RVVH (eerste klasse) en Slikkerveer (derde klasse) is Bolnes de kleinste club. "Wij zijn eigenlijk een beetje het ondergeschoven kindje in Ridderkerk. Altijd klinken er negatieve verhalen over ons. Bolnes is gedoemd te mislukken, klinkt het vaak."
Aan het woord is de man die dit seizoen dat tij wil keren. Lopes heeft slechts één jaar ervaring als hoofdcoach, bij vierdeklasser SCO. Toch kwam hij afgelopen seizoen al in beeld als de man die bij Bolnes aan het roer moest staan. "Ik heb hier de F tot en met de A gecoacht, op redelijk hoog niveau. De meeste clubs zoeken ervaren coaches voor het eerste elftal, dus het is moeilijk om ertussen te komen. Het is leuk dat ik van Bolnes de kans heb gekregen." Die kreeg hij nadat hij enkele keren kwam kijken bij zijn zoon. "Hij speelde bij Bolnes en zo is het balletje gaan rollen."

Positief verrast
Het is wel even schakelen voor de Ridderkerkse oefenmeester. Als voetballer was hij zelf actief bij enkele hoofdklassers en speelde hij betaald voetbal in België. "Zeker in het begin was het wennen", bekent Lopes. "Sommige jongens hebben niet eens een basis, dat was ik totaal niet gewend. De spelers in het hedendaagse amateurvoetbal lopen op het veld alsof het een modeshow is, terwijl een bal vooruit schieten soms al moeilijk is."
Toch is hij positief verrast. "De jongens pakken het nu uitstekend op. We hebben vijftien nieuwe spelers van een goed niveau. Zeker voor de vierde klasse."
Wellicht is het een spelersgroep die Bolnes uit die vierde klasse kan bevrijden. Als het aan Lopes ligt, gebeurt dat razendsnel. Hij wilde afgelopen jaar al promoveren, maar daar slaagde zijn formatie niet in. Zijn selectie bleek niet breed genoeg. "Tien dagen voordat de periode van overschrijvingen afgelopen was, ging ik hier aan de slag. Daardoor hadden de meeste spelers al onderdak. Dit seizoen kon ik gaan bouwen."

Ambitieus
Lopes heeft naar eigen zeggen een selectie in elkaar getimmerd die mee moet kunnen spelen. "Ik ben er destijds ingestapt met het idee dat we binnen twee à drie jaar naar de derde klasse moeten promoveren. Ik ben ambitieus, het heeft voor mij weinig zin om jarenlang in de vierde klasse te blijven." Promotie moet volgens hem dan ook zeker mogelijk zijn. "We moeten minimaal nacompetitie halen en dat is heel reëel. Bolnes heeft voor dit niveau een uitstekende selectie."
Toch zal hij soms iets minder ambitieus moeten zijn dan hij soms is. "Wat voor mij ABC'tjes zijn, is voor de spelers moeilijk. Natuurlijk moet je terugschakelen in het niveau op de trainingen, maar ze doen het goed. Het is mooi om te zien dat het door mij beoogde spel steeds meer terug te zien is. De schoonheidsfoutjes moeten eruit, dan kan het dit seizoen een mooi jaar gaan worden."