Stephanie Mbenandone (rechts) ontving de cheque in het Snuffelpand

Gift voor zonnepanelen in Burundi

RIDDERKERK De Ridderkerkse Vrouwen voor Vrouwen dragen met 1500 euro bij aan de zonne-installatie van het Amahoro-centrum in Burundi. De cheque werd in het Snuffelpand in Slikkerveer overhandigd aan Stephanie Mbenandone van de Burundese vrouwenstichting voor ontwikkeling (BWPD).

Het Amahoro-centrum in Kirundo is een multifunctioneel centrum met kantoren, een auditorium, bibliotheek, computerlokaal en binnenkort een 1000-W gemeenschapsradiostation. BWPD (Burundian Women for Peace and Development) bouwt de activiteiten van dit centrum verder uit met steun van UNESCO. Voor de elektriciteit moeten de zonnepanelen van het gebouw vervangen worden. Elf jaar na het aanbrengen zijn de zonnepanelen niet langer functioneel door slijtage en batterijen die niet langer in gebruik mogen zijn dan 5000 uur. Daardoor zit het centrum al enige tijd zonder stroom. De enige electriciteitsleverancier van Burundi vraagt een voor het centrum onbetaalbaar bedrag voor aansluiting op het stroomnetwerk: "Bovendien weten we uit ervaring dat het beter is om schone stroom uit zonne-energie te hebben dan verbonden te zijn met een gebrekkig openbaar netwerk"
Voor de vervanging van vier zonneplaten en de baterijen is bijna 2700 euro nodig.

Verkoop
Op zaterdag 1 februari heeft het Snuffelpand de maandelijkse verkoop. In en voor het winkelpand bij het Dillenburgplein staan weer allerhande tweedehands spullen uitgestald van 10.00 tot 16.00 uur. Het grotere gebruikte goed, zoals meubels en bedden, is te vinden in de opslag annex showroom aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de Dierenkliniek), waar iedereen zaterdag welkom is tussen 10.00 en 15.00 uur.