De route van HOV-lijn 346 en vluchtstrookgebruik door HOV-bus 245

Twee HOV-lijnen over de Vlietlaan

RIDDERKERK - Na het afserveren van de tram wil de gemeente Ridderkerk het openbaar vervoer op hoger plan brengen met HOV-buslijnen. Ingezet wordt op snellere verbindingen met Zuidplein en Kralingse Zoom.

Na een variantenstudie wil het college werk maken van twee nieuwe HOV-lijnen. Naar Kralingse Zoom kan het vijf minuten sneller als lijn 245 omgezet wordt in een HOV-lijn, waarvan de route door Ridderkerk loopt over de Vlietlaan, Vondellaan, Burgemeester de Zeeuwstraat, Populierenlaan en Rotterdamseweg. Van de aanpassingen die hiervoor nodig zijn profiteert ook de sneldienst 146, die als HOV-lijn twee minuten eerder bij Zuidplein moet kunnen zijn. Ook wordt voor deze bus (als R-netlijn 346) gedacht aan verlenging richting Dordrecht. Om de HOV-bussen vrij baan te kunnen geven moeten de rotondes van de Vlietlaan op de schop. Om de doorstroming van de bussen te maximaliseren moet er tussen de 10 en 15 miljoen worden geïnvesteerd. Hierbij inbegrepen zijn ook de aanleg van een keerlus aan het einde van de Vlietlaan en de aanleg van busstroken bij kruispunten met hoofdwegen, zodat de bus altijd vooraan zal staan bij verkeerslichten. Op de Populierenlaan kan een busbaan voor de 346 komen tot aan de aansluiting op de Verbindingsweg.

Voor de A15 wordt ingezet op gebruik van de vluchtstrook door de HOV 245, waarvan ook andere HOV-lijnen kunnen profiteren. Het vergt op langere termijn investeringen tussen de 23 en 28 miljoen. De benodigde gelden zullen vooral van de vervoersautoriteit MDRH moeten komen. De raadscommissie praat op 5 maart over de ov-plannen. Op 19 maart kan de gemeenteraad het voorkeursnetwerk HOV vaststellen.