Crown for a Killer met in het midden 'Paul Sebastian' (met baard)

Hard op weg naar internationale metal roem

RIDDERKERK - Mogelijk staat er dit jaar een Ridderkerker op het podium van het Eurosjopper festival in Lierop. Zanger Paul Sebastian is met zijn band Crown for a Killer in de race voor een plek van dit showcase festival. "Dat is de plek om je in de kijker te spelen bij internationale boekers" zegt de voorman van de metalcore band.

Paul Sebastian is de artiestennaam van Paul van der Bol. De 22-jarige muziekstudent, nu op kamers in Eindhoven, groeide op in Ridderkerk. Hij ging school op De Piramide en is bij leeftijdgenoten ook bekend door zijn bezoeken aan De Gooth. Als hardrockzanger deed hij zijn eerste podiumervaringen op met de lokale band Hunted Down en later met Razassa, waarmee al een aardige fanbase werd vergaard.
Het heeft ook de keus voor zijn studie bepaald: de Metal Factory in Eindhoven. "Te vergelijken met de Rock Academy, maar dan voor muzikanten die net wat harder willen spelen. Uniek in Europa" zegt Paul over deze opleiding.

Twee zangers
Crown for a Killer is er een direct product van. Al op eerste schooldag werden de studenten uitgedaagd om met totaal onbekenden een band te vormen. Met vooral de haarlengte als selectiecriterium schoven de zes leden van Crown for a Killer bij elkaar. "We waren het al snel met elkaar eens dat het een metalcore band moest worden. Pas daarna kwamen we er achter dat we met twee zangers zaten. Dat toeval hebben we uitgebuit door de kracht van twee frontzangers te benutten. Dat geeft onze muziek veel meer dynamiek en maakt ons op het podium energieker" vertelt Paul.
De Ridderkerker neemt de melodieuze zanglijnen voor zijn rekening. Hij heeft van origine een lage stem, maar heeft zich met de jaren een hoger bereik eigen gemaakt. Het karakteristieke grunten komt van collega-zanger Thijn, die hiermee meer is dan een tweede stem.

Eerste EP
De band heeft inmiddels een EP met drie nummers en een promotievideo uitgebracht. Veel meer nummers heeft de groep al op de plank liggen. "We hebben al een album klaar, maar het kost tijd om het zo goed mogelijk op te nemen."
Met vooral optredens hoopt Crown for a Killer naam te maken in de metalscene. De zes hebben de ambitie om de fakkel van de Nederlandse metalcore over te nemen. "Inderdaad geen muziek die je op de radio zal horen, maar er is toch een groot publiek voor. Op Facebook zijn er pagina's met duizenden volgers. Vooral in Duitsland, Finland en Amerika is er veel publiek voor" aldus Paul.
In maart speelt de band twee keer in Eindhoven. Daarna zijn er optredens in onder meer Alkmaar, Amsterdam en Wateringen. De grote hoop is dat daar op 27 juni Eurosjopper in Brabant bij komt. Crown for a Killer zit met negen andere bands in de poll van dit festival, waarvan de winnaar verzekerd is van een speelplek.

Stemmen voor deze publiekspoll kan tot 7 maart 23.59 uur via: www.eurosjopper.nl.