Hypotheekvrije Gerhard Hormann heeft niets meer te maken met de bank

RIDDERKERK - Na ruim tien jaar extreem zuinig te hebben geleefd heeft schrijver Gerhard Hormann zich beloond met een op maat gemaakte wielrenfiets. Ook kocht hij een paar laarzen en twee spijkerbroeken. "Na al die jaren geen nieuwe kleding te hebben gekocht mocht dat wel. Maar het geld dat ik nu elke maand overhoud ga ik zeker niet volop verbrassen. Ik heb geleerd om met veel minder tevreden te zijn" zegt de Ridderkerker, die sinds deze maand volledig hypotheekvrij is.

Met Eindelijk Hypotheekvrij! is deze week ook zijn nieuwste boek verschenen. De auteur maakt hierin de balans op van zijn queeste tegen een aflossingsvrije hypotheek. Door versneld af te lossen verkleinde hij zijn maandlasten. Hormann trok dit vervolgens zover door dat hij eerder kon stoppen met werken. "Mijn leven moet nu vooral bestaan uit grasmaaien en lezen. Van mijn uitgever kreeg ik verzoek om een update te maken van Hypotheekvrij! Dat boek schreef ik acht jaar geleden toen ik nog middenin het proces zat. Dat kon ik niet met een paar aanpassingen herschrijven. Daarom ben ik toch maar weer begonnen aan een nieuw boek" vertelt de schrijver.

Dubbel gevoel
Hormann begon met zijn zuinige bestaan nadat hij als gevolg van de crisis zijn baan verloor bij een landelijk weekblad. Hij ziet dat nu als het beste wat hem kon overkomen. Ooit was hij bezitter van een tweede huis en reed hij testritten met dure sportwagens. Nu maakt hij gelouterd de balans op van jaren met een tweedehands auto, niet meer eten buiten de deur en goedkope vakanties in eigen land.
"Het is allemaal de moeite waard geweest. Als ik er nu aan zou moeten beginnen zou ik precies hetzelfde doen. Ik heb nu niks meer te maken met de bank" zegt de auteur tevreden.
Rond de brief over zijn laatste aflossing had hij deze week wel wat meer vreugde verwacht. "Dat is toch het moment waar je al die jaren naar uitkijkt. Nu zit ik met een dubbel gevoel omdat er uitgerekend nu weer een grote crisis lijkt te komen. Ik voel me een ridder die een draak verslagen heeft, maar van achteren gestoken wordt door een giftige spin. Het geeft maar aan dat er in ons bestaan geen zekerheden meer zijn" stelt Hormann.

Longziekte
Wrang genoeg voorspelt de schrijver in zijn laatste boek dat een nieuwe economische crisis kan uitbreken als gevolg van een mysterieuze longziekte die de wereld in z'n greep krijgt. "We kunnen erop wachten dat er weer een volgende crisis zal komen. Bij de mogelijke oorzaken van een volgende crisis noem ik inderdaad een longziekte, niet wetende dat ik al zo snel gelijk zou kunnen krijgen."
Parellellen met wat nu allemaal speelt zijn er nu ook met De Plaag, de science fiction thriller die Hormann in 1997 schreef.
Aan nieuwe thrillers denkt de Ridderkerker al vele jaren niet meer. Ook verwacht hij niet om met nog een deel te komen met zijn serie over zuiniger leven, het nieuwe nietsdoen en het plakbandpensioen. "Maar deze tijd is zo interessant dat ik toch weer begonnen ben met het maken van aantekeningen. Of dat weer een boek zal opleveren weet ik niet, maar ik ga zeker niet alleen grasmaaien."
Eindelijk Hypotheekvrij! is nu bij de boekhandels te koop voor € 15. Van Hypotheekvrij! is de twaalfde druk verschenen.