Op het Dillenburgplein is al een blauwe zone als proef

Winkelhart wil proef met blauwe zone

RIDDERKERK - Winkeliers van het centrum van Ridderkerk willen dat er snel gestart wordt met een proef met een blauwe zone. De stichting BIZ Winkelhart Ridderkerk heeft hiervoor een ‘brandbrief’ gestuurd naar het gemeentebestuur: “We hopen dat een blauwe zone de consumenten stimuleert om lokaal hun boodschappen te kopen en om dit in een afgebakende tijd te doen.”

De wens tot een blauwe zone was niet opgenomen in het Ontwikkelperspectief voor het centrum, waarmee de visie voor de toekomst van het winkelhart recent is vastgelegd. De centrumwinkeliers hadden ook ruime inbreng in deze plannen. Een van de nadrukkelijke wensen van de ondernemers is gratis parkeren. Volgens de BIZ is dit nog urgenter geworden nu door het coronavirus de situatie anders is geworden. “De roep om meer aantrekkingskracht te generen wordt groter. Meer publiek is belangrijk voor het voortbestaan van de winkels, maar dit moet wel binnen de maatregelen passen die er nu zijn. Wij hopen dat een blauwe zone, waarin consumenten gelimiteerd in twee of drie uur hun boodschappen doen, lokaal winkelen stimuleert” stelt bestuurslid Liesbeth van Vianen.
De BIZ wil daarom dat er op korte termijn met een blauwe zone voor het parkeren wordt gestart: “Door middel van deze proef kunnen we inzichtelijk krijgen welke voor- en nadelen er zijn voor deels vrij parkeren in het centrum. Deze pilot moet ook duidelijk maken of een blauwe zone ook voor de toekomst een goede bijdrage voor het centrum van Ridderkerk kan leveren.”