De winkels in Ridderkerk mogen niet op zondag open (archieffoto)

Winkels blijven op zondag dicht

RIDDERKERK - Er komt in Ridderkerk voor winkels geen vrijstelling om op zondag open te gaan. Nu omzetten door de coronacrisis onder druk staan probeerden VVD en GroenLinks met een motie een tijdelijke openstelling op zondag te bereiken. Het zou ook tot een betere spreiding van klanten opleveren.

De coalitiepartijen hadden er geen oren naar. Ook Partij 18PLUS, die voor winkelen op zondag is, houdt vast aan de afspraken die zijn gemaakt in het coalitieakkoord. “We doen deze raadsperiode geen voorstellen voor zondagopenstelling. Afspraak is afspraak” aldus 18PLUS-raadslid John Stip.
De christelijke partijen zijn niet alleen om principiële redenen tegen. SGP-fractievoorzitter Kees van der Duijn Schouten wil niet dat de vrijheid van winkeliers en personeel onder druk komt te staan: “Als Albert Heijn op zondag open gaat worden ook de kleine ondernemers gedwongen om op zondag open te gaan. Ook voor personeel is er dan vaak geen keuze.”
Robert Kooijman, fractievoorzitter van de ChristenUnie, denkt dat het de ondernemers ook niet zal helpen. “Het geeft extra kosten, maar zal geen extra opbrengsten genereren.”

Geen blauwe zone
Ook een motie voor een proef met een blauwe zone op plekken van betaald parkeren redde het maandagavond niet. De fracties van Burger op 1, PvdA en Leefbaar Ridderkerk denken hiermee klanten te stimuleren om lokaal hun boodschappen te doen. Ook de winkeliers van de BIZ Winkelhart hebben daarom om een blauwe zone gevraagd.
Er is in de raad weinig bijval om dit tijdelijk in te voeren. Partijen voorzien met deze maatregel problemen met de parkeergarages. Ook wethouder Peter Meij raadde daarom de motie af. “De particuliere eigenaren van de parkeergarages zullen zeker met een claim komen. Er zijn voldoende andere mogelijkheden om ondernemers te helpen.”
De wethouder wijst daarbij ook op de proef die momenteel loopt met een blauwe zone op het Dillenburgplein. “Daar willen we nu de uitkomsten van afwachten.”