De draak van het Sint Jorisplein gaat na dertig jaar ten onder, want de herkenbare glijbaan is niet meer veilig.

CDA wil meer aandacht voor drakenverhaal Sint Jorisplein

RIDDERKERK - De verdwijning van de speeldraak op het Sint Jorisplein heeft vragen losgemaakt van het CDA. De fractie ziet in de vervanging van het speeltoestel aanleiding om het verhaal van Sint Joris en de draak en de betekenis van het Ridderkerkse wapenschild meer onder de aandacht van de jeugd te brengen.

De draak met glijbaan van het Jorisplein wordt na bijna dertig jaar vervangen door een ander speeltoestel. De oude draak wordt niet meer als veilig gezien. Uit de versleten bovenlaag kunnen splinters en stukjes glasvezel loskomen. Er voor in de plaats komt een glijbaantje met leuningen met de kop van een draak. Zo kunnen kinderen toch roepen dat ze naar de draak willen.

Icoon

“Ridderkerk verliest met het vertrek van De Draak een Ridderkerks icoon. Hopelijk wordt de nieuwe draak net zo’n icoon als zijn voorganger” zegt CDA-raadslid Victor Mijnders, die het er helemaal mee eens is dat de veiligheid voorop moet staan.

In de wisseling van de wacht ziet hij aanleiding om het verhaal van Sint Joris en de draak en de herkomst van het wapen van Ridderkerk op deze locatie te vertellen: “Hierbij kan het college bijvoorbeeld denken aan de erfgoedpanelen die staan bij Huis te Woude en ons historisch centrum.” De CDA-fractie heeft het college ook gevraagd of de oude draak wellicht nog te herstellen is. Daarbij is de vraag of de glijbaan na een eventuele reparatie wel aan de veiligheidsvoorschriften kan voldoen.