Met de bus van Ridderkerk naar Rotterdam.
rubriek

Oud Ridderkerk: Vervoer van vroeger

Op de foto bij dit stukje ziet u de eerste autobus met frontbesturing uit onze gemeente. Hij staat geparkeerd op de Grote Markt in Rotterdam, waar in die tijd het begin- en eindpunt was. Het is een Kromhout uit 1936, met als chauffeur, Zeeg Langeweg, voor de meesten beter bekend als de tabakshandelaar “boven aan de stoep”.

Als Ridderkerker, wil ik wel even stilstaan bij het. openbaar vervoer in ons “durp”. Deze bedrijfstak maakte een enorme ontwikkeling mee. Als we aannemen, dat Bolnes meer connecties had met IJsselmonde en Rotterdam, zoals Oostendam dit had met H.I. Ambacht, dan blijven over: Rijsoord, Ridderkerk en Slikkerveer, die duidelijk apart, toch het meest belang hadden bij elkaar. Vooral Slikkerveer, dat een groei meemaakte, voornamelijk door opbouw en uitbreiding van werf en fabriek langs de dijk, wat steeds meer mensen aanlokte, die zich vooral in Slikkerveer vestigden.

Forensenverkeer

Was Ridderkerk een dorp met eigen zeden en gebruiken, het was door de “import” al snel gedaan met de “eigen”aardigheden van de bevol­king. Immers, een ieder bracht zijn eigen streekgebruiken mee. Wat ook toenam was het forensenver­keer van en naar Rotterdam, en daarmee de verandering en uitbreiding van het openbaar vervoer.

Was er in het begin het koetsje, of simpeler nog de “benenwagen”, in 1922 werd opgericht de N.V. Autobusdienst Ridderkerk, met twee bussen en eigenlijk met de bedoeling, reizigers van Ridderkerk naar en van Slikkerveer te brengen waar de stoomboten hun aanlegstei­gers hadden. Maar al spoedig daarna werden de diensten uitgebreid tot Rotterdam en Zwijndrecht.

Grote improvisatietalent

In 1924 werd de naam gewijzigd in: “Ridderkerksche Auto Garage en Omnibus mij” en dhr. G. Groeneboom werd directeur. In 1936, wisseling van de wacht en dhr. J. Ravesteijn nam de leiding over en iedere dorpeling heeft gezien wat dat inhield. Het ging steeds beter. In 1940 werd er al gereden met 28 wagens, waarin 24-40 personen konden plaats nemen. De oorlogsjaren brachten ook dit bedrijf in grote moeilijkheden, maar de R.A.G.O.M. kon blijven rijden, dankzij het grote improvisatietalent van een ieder, die bij het bedrijf werkte.

Na 1945 een stormachtige ontwikkeling. Men durfde steeds meer buiten het “durp” te komen en boodschappen te halen in de stad, wat vooral voor de kinderen, die mee mochten een avontuur op zich was. Ridderkerk bleef groeien en de R.A.G.O.M. groeide mee. Op l januari 1966 werd het bedrijf overgenomen door West Nederland, een samenbundeling van vele, oorspronkelijk zelfstandige, busondernemin­gen. De Ridderkerkse vestiging was ultimo 1981 met haar 63 autobussen en 149 personeelsleden daarvan een onderdeel van om en nabij 10%. Even stilstaan..... waar blijft de tijd!

Museumagenda bijgesteld

Net als alle musea in Nederland is ook de Ridderkerkse Oudheidkamer in verband met het Coronavirus tot nader orde gesloten. Ons wisseltentoonstellingsprogramma is hierdoor flink in de war geraakt. De agenda is daarom zo goed mogelijk bijgesteld en ziet er momenteel, onder voorbehoud, als volgt uit

Een week nadat de musea weer open mogen start de tentoonstelling van de 125 jarige gymnastiekvereniging O.K.K. Deze duurt dan tot 29 mei. Dat kan dus een langere periode, maar ook een korte periode zijn, afhankelijk van het tijdstip waarop de musea weer open mogen. Daarna komt volgens planning de Riederborgh, die haar 50-jarig bestaan viert, van 3 juni tot en met 17 juli.

Uitgestelde expositie

Ook 3x2 jubileert en bereidt een expositie voor die duurt van 21 juli tot en met 11 september, De uitgestelde expositie over de Tweede Wereldoorlog in Ridderkerk staat nu gepland van 15 september tot en met 13 november. We hopen dat we dan weer rondleidingen mogen geven.

Het jaar wordt afgesloten met de expositie van de iconen van Mieke Mudde, Deze duurt van 17 november tot en met 8 januari 2022. Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotobestanden en kunt u oude Combinaties raadplegen.