Carola Schouten in Rotterdam met een vertegenwoordiging van de ChristenUnie Ridderkerk

Minister bij lancering actieplan isolatie

RIDDERKERK - Op uitnodiging van de ChristenUnie komt Carola Schouten (minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) op zaterdag 12 maart naar Ridderkerk. Zij is aanwezig bij de lancering van het actieplan ‘Ridderkerks Isolatieprogramma’. Met dit programma doet de ChristenUnie de oproep om in Ridderkerk extra in te zetten op isoleren.

De lijsttrekker van de ChristenUnie, Robert Kooijman: “In Ridderkerk zijn meer dan 4700 slecht geïsoleerde woningen. Veelal tochtig, soms zelfs ongezond en sowieso met een hoog energie verbruik. Daarom wil de ChristenUnie dat Ridderkerk het isolatietempo flink gaat versnellen, met een verdrievoudiging van het huidige isolatietempo. We beginnen bij de slechtst geïsoleerde huizen van mensen met de laagste inkomens”.
De reden dat de ChristenUnie zich hier zo sterk voor maakt is omdat bij isoleren twee belangrijke punten samen komen. Isoleren is groen en duurzaam want het helpt energie te besparen en Co2 uitstoot te verminderen. Daarnaast is isoleren ook belangrijk omdat we zo kunnen voorkomen dat Ridderkerkers met een kleine beurs in de kou zitten omdat zij de energierekening niet kunnen betalen”.

Tjalke Alkema, de nummer 3 op de lijst van de ChristenUnie: “Energiearmoede komt vaak voor bij bewoners van slecht geïsoleerde woningen. Hier kan het grootste verschil gemaakt worden voor het klimaat en voor mensen met een krappe portemonnee. De ChristenUnie wil dat de woningen met de laagste energielabels en de woningen van mensen met lage inkomens het eerst worden aangepakt. Goede afspraken zijn daarin cruciaal!”
De ChristenUnie wil dat bij het vormgeven van het actieplan actief de inwoners worden betrokken. Dit omdat bewoners hun eigen huizen, straat en buurtgenoten het best kennen. Het inzetten van lokale isolatie teams zou ook een goede zet zijn. Voor veel mensen is het isoleren van een huis een stap met veel gedoe. Isoleren begint niet met een technische oplossing, maar met enthousiasme en draagvlak bij bewoners zelf. Dat kan door het opstellen van wijkisolatieprogramma’s en ondersteuning door energiecoaches.

Voorafgaand aan de bijeenkomst met Carola Schouten heeft de ChristenUnie gesproken met woningcorporaties, schuldhulpmaatjes, mensen met een kleine portemonnee, energiecoaches, de duurzaamheidswinkel en vve eigenaren. Van deze gesprekken zijn beeldopnames gemaakt die getoond worden op de bijeenkomst en waarover het gesprek zal worden gevoerd. De ideeën en vragen kan minister Schouten vervolgens meenemen en bespreekbaar maken in Den Haag.
Heeft u ook vragen, ideeën of tips, of wilt u aanwezig zijn bij de bijeenkomst, dan kunt u zich aanmelden door een mail te sturen naar fractie@ridderkerk.christenunie.nl