Demi Nugteren-Van Herwaarden in actie. (Foto: Sander Onderdelinden)

Demi met KCR op jacht naar promotie

Na een domper in de zaal hoopt Demi Nugteren-Van Herwaarden zich met KCR te herpakken op het veld. De 23-jarige speelster aast de komende weken op het kampioenschap en daarmee een felbegeerd promotieticket. ,, Ik vind ons als ploeg en vereniging overgangsklasse-waardig.”

Door Jeffrey van der Maten

Een diepe zucht klinkt, terugdenkend aan de fatale 16 april die spelers, coaches en supporters van KCR het liefst zo snel mogelijk vergeten. Of Nugteren-Van Herwaarden de degradatie met haar ploeg al is vergeten? ,,Ondertussen ben ik er wel van bijgekomen, maar ik ben er best ziek van geweest.” Na een 26-27 overwinning in Middelburg had KCR lijfsbehoud in de returnwedstrijd tegen ONDO voor het grijpen, maar in Ridderkerk voltrok zich een desastreus scenario: de Zeeuwse bezoekers wonnen met 20-24, waardoor KCR na jaren afscheid nam van de overgangsklasse.

Het verlaten van het op twee na hoogste niveau is een wond die in Ridderkerk nog altijd ettert. ,,We hebben in die wedstrijd niet gedaan wat we normaal doen. Ik weet gewoon dat we beter kunnen, we hebben als team juist heel veel kwaliteit”, aldus Nugteren-Van Herwaarden. ,,In de thuiswedstrijd tegen ONDO kwam dat er alleen helaas niet uit.”

KCR keert nu terug in de eerste klasse. ,,Ik vind ons als ploeg en vereniging overgangsklasse-waardig. Op het veld merken we al jaren hoe moeilijk het is om de stap naar de overgangsklasse te zetten.” Daarmee doelt ze op de jarenlange mislukte promotiestrijd met haar club. Jaarlijks behoort KCR tot de favorieten voor de titel, maar steeds ging het mis. ,,Ik denk dat het spel in de overgangsklasse ons meer ligt. Op het veld is het allemaal een stuk fysieker. Ook wij zijn niet de liefste ploeg, maar we merken dat we in de eerste klasse vaker teams tegen komen die het puur fysiek willen oplossen.“

Nugteren-Van Herwaarden en consorten staan de komende weken dan ook voor een pittige klus. KCR voert samen met Synergo en DVS ‘69 de ranglijst aan in de eerste klasse. Alle drie de teams hebben dertien punten verzameld, maar komen elkaar in het restant van de competitie nog tegen. De Ridderkerkers zijn zodoende nog zes overwinningen verwijderd van promotie. ,,Het doel is om kampioen te worden, dus iedere wedstrijd telt de komende weken. Het zou echt heel mooi zijn als het ons lukt om te promoveren.”

Dat hoopt KCR mét Nugteren-Van Herwaarden op het basisformulier te bewerkstelligen. De speelster begon het seizoen in het eerste team, maar was wekenlang uit de roulatie vanwege een kuitblessure. ,,Dat duurde allemaal langer dan gepland, waardoor ik pas middenin het zaalseizoen weer in het eerste ben gaan spelen. Er werd besloten dat ik in het tweede moest beginnen. Natuurlijk was dat balen, maar het is goed geweest om mijn kuiten weer aan te sterken. Ik merk aan mezelf dat ik er nu weer helemaal klaar voor ben. We moeten aan de bak, maar we weten dat we de kwaliteiten hebben om te kunnen profiteren.” Eindelijk uit die eerste klasse op het veld, daar gaan we voor.”