Aanvaller Sanzio Dieterich gaat naar Heinenoord.
Aanvaller Sanzio Dieterich gaat naar Heinenoord. Foto:

Dieterich (RVVH): ‘Gewoon vol strijden voor promotie’

Lange tijd deed RVVH mee om directe promotie en daarmee een terugkeer naar de hoofdklasse. De Ridderkerkers hebben de strijd om de titel echter moeten staken. Aanvaller Sanzio Dieterich (27) houdt echter hoop op een fraaie ontknoping.

Door Jeffrey van der Maten

Al wekenlang heerst onenigheid bij RVVH over wat de doelstelling voor dit seizoen moet zijn. De Ridderkerkers maken al maanden deel uit van het selecte gezelschap in de eerste klasse dat meedoet om de bovenste plekken, maar niet iedereen bij de club juicht het strijden om promotie naar de hoofdklasse toe. “Ergens snap ik dat wel”, zegt Dieterich. “De club heeft waarschijnlijk veel liever dat we in de regio kunnen spelen. Dat zorgt voor veel meer publiek langs de zijlijn, van de thuis- en uitclub. Bij wedstrijden in de buurt komen veel meer bezoekers dan bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd in Doorwerth.“

Toch staat niet iedereen in Ridderkerk achter dat standpunt. De spelersgroep zou zelf wél het liefst promoveren, geeft Dieterich aan. “Als je kijkt naar de teams in de hoofdklasse, denk ik dat wij daar niet voor onder doen.” Dat vertrouwen groeide na overwinningen op hoger spelende ploegen in oefenwedstrijden en bekerduels. “Daarin konden we ons uitstekend meten. Natuurlijk zou het tegen de bovenste zes ploegen in de hoofdklasse een moeilijk verhaal worden, maar wij zouden best op dat niveau kunnen spelen. Ik denk niet eens dat we per se tegen degradatie zouden moeten spelen. Wij zouden het beter doen dan Rijsoord”, doelt Dieterich op de al gedegradeerde dorpsgenoot en hekkensluiter van de hoofdklasse.

RVVH presteert dit seizoen redelijk, vindt Dieterich. Hij bezet met zijn ploeg de vierde plaats en heeft acht punten minder dan koploper Kloetinge. Afgelopen zaterdag was de lijstaanvoerder nog met 0-2 te sterk voor RVVH. “Ik denk dat zij de terechte kampioen gaan worden. Ze zijn een stuk verder dan wij.”

Zit het seizoen er dan al op voor de Ridderkerkers? Nee, want RVVH is dankzij het winnen van de periodetitel verzekerd van het spelen van nacompetitie. “Daarin gaan wij gewoon vol strijden voor promotie, ik denk dat de club nog altijd de potentie heeft om op een hoger niveau te acteren.”

Zelf is de 27-jarige aanvaller, die na dit seizoen naar Heinenoord verkast, dit seizoen al regelmatig van waarde geweest voor zijn ploeg. Met acht goals is hij een van de meest waardevolle spelers. “Maar ik vind dat ik eigenlijk hiervoor wel betere seizoenen gedraaid heb in de eerste klasse, dus ik had persoonlijk dit seizoen nog wel beter gekund”, klinkt het eerlijk. “Ik sta nu op acht goals in de competitie en dit hadden er wel zeker minimaal twaalf of meer moeten zijn.”

Dieterich heeft nog drie duels om zijn doelpuntentotaal op te vijzelen, aangezien hij twee duels mist vanwege vakantie. Het is voor de aanvaller de ideale manier om zich op te laden voor de ontknoping van het seizoen. “Met deze ploeg moeten we zeker weten voor promotie gaan.”