Tine Dolk (rechts) draagt de wol over aan Elleke Bloem

Breierij Uniek gaat door in Barendrecht

RIDDERKERK - Tine Dolk stopt deze maand met Breierij Uniek. Na 37 jaar komt er een einde aan de wolwinkel in Ridderkerk. De opheffingsverkoop was al gestart, maar is inmiddels gestopt. Breierij Uniek gaat in Barendrecht voortgezet worden door Elleke Bloem.

Tine Dolk begon in 1985 met haar moeder de breiwinkel aan de Benedenrijweg. Op 64-jarige leeftijd zet ze er een punt achter omdat ze tot haar verrassing is ingeloot voor een nieuwbouwappartement in Ridderkerk. Het resultaat is dat haar woning en het winkelpand nu te koop staan. “De klanten vinden het heel jammer dat ik stop. Maar er komt een keer een eind aan. Daar is ook wel begrip voor. Het is ook verdrietig. Ik had een vrouw in de winkel die begon te huilen omdat ze niet weet waar ze straks haar wol moet kopen” vertelt Tine.
Dankzij het instappen van Elleke Bloem kan dat na de jaarwisseling op vijf kilometer afstand van de huidige winkel. Zij heeft met Crea Totaal in Barendrecht een loods met hand- en decoratiematerialen. De wolverkoop wil ze uitbreiden onder de vertrouwde naam Breierij Uniek.

Het contact tussen Elleke en Tine kwam tot stand door een tip van een vertegenwoordiger van het wolmerk Katia, die wist dat er voor de breierij een koper werd gezocht. De dames waren het snel eens over de voortzetting. Elleke neemt eind dit jaar de complete voorraad van Uniek over. “Katia is een goed merk. Daar ga ik graag mee verder” aldus de Barendrechtse. Tine is blij dat zo de wolwinkel in de buurt blijft: “De mensen hoeven er nu niet voor naar de stad.”
Breierij Uniek heeft op 24 december de laatste openingsdag in Ridderkerk. Vanaf 2 januari is de wol te vinden aan de Ebweg 17 in Barendrecht.