Een stuk van de centrumring kan eenrichtingsverkeer worden

BIZ Winkelhart vreest voor gevolgen van eenrichtingsverkeer

RIDDERKERK - Het bestuur van BIZ Winkelhart Ridderkerk vreest dat het Kwaliteitskader Centrumring een opmaat is voor de invoering van eenrichtingsverkeer op een deel van de centrumring.

De centrumwinkeliers willen niet dat het die kant op gaat. Volgens secretaris Liesbeth van Vianen is een keus voor eenrichtingsverkeer niet in het belang van de winkeliers.

Klanten van buiten
“Dertig procent van de klanten in het centrum komt nu van buiten Ridderkerk. En we hopen dat dit nog zal groeien. Als er door eenrichtingsverkeer flink zal moeten worden omgereden zal men één keer die barrière nemen. Maar ze zullen niet tergkomen om weer dat rondje te moeten rijden” sprak ze vorige week tot de leden van de raadscommissie Samen Wonen.

Kwaliteitskader bepaalt niet de verkeerskeuzen

De keus voor al of niet eenrichtingsverkeer op de centrumring zal volgens wethouder Kees van der Duijn Schouten in juni van dit jaar worden gemaakt. De vaststelling van het Kwaliteitskader Centrumring staat daar volgens de wethouder los van.
“Zowel de keus voor eenrichtingsverkeer als voor tweerichtingsverkeer blijft mogelijk. De keus die gemaakt wordt heeft wel invloed op wat we kunnen doen” benadrukt hij. Het kader voor het centrum gaat uit van een vrijliggend fietspad op de Verlengde Kerkweg langs de Ridderhof en meer groen. Bij een keus voor tweerichtingsverkeer zal er minder ruimte zijn voor groen. Omdat de discussie over de verkeersoplossingen later wordt gevoerd mochten er vorige week in de raadscommissie niet over worden gesproken. Wat geforceerd was eenrichtingsverkeer een ‘verboden woord’. Niet alle fracties trokken zich daar wat van aan. Jim Kloos van Echt voor Ridderkerk maakte duidelijk dat hij wil weten wat de gevolgen voor de luchtkwaliteit zijn als er gekozen wordt voor eenrichtingsverkeer. Voor het besluit genomen zal worden wil hij dat er een rapportage ligt over de extra CO2 die het omrijden zal brengen. Shirley Horvath van GroenLinks wil dat er nog een stapje verder wordt gedaan dan eenrichtingsverkeer: een autovrij Koningsplein.
De BIZ Winkelhart wil graag met het gemeentebestuur in gesprek over alternatieve oplossingen. Volgens secretaris Van Vianen kan het ook veiliger en groener worden met behoud van tweerichtingenverkeer. “Maar dan moeten wel hierover met elkaar in gesprek willen gaan.