De bibliotheek kan helpen naar de digitale overheid

Bibliotheek helpt met vragen over websites van de overheid

RIDDERKERK - Na de lockdown zijn alle bibliotheken weer geopend, en de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) dus ook. Iedereen met vragen over de websites van de overheid kan nu weer de bibliotheek binnenstappen. Ook op locaties van de Bibliotheek AanZet kunnen mensen zich weer melden bij een IDO-balie. Bijvoorbeeld als ze iets niet weten over het DigiD, hun vaccinatie-afspraak, de CoronaCheck-app of hun belastingaangifte.

Mensen kunnen zonder afspraak de bibliotheek binnenlopen voor een IDO-spreekuur. Iedereen met een vraag over de digitale diensten van de overheid kan dus de bibliotheek binnenlopen, ook als je geen lid bent. Deze vragen zijn vaak erg belangrijk. Ze gaan bijvoorbeeld vaak over het maken van een vaccinatie-afspraak, waarvoor een DigiD nodig is. Ook belastingzaken en de registratie in het Donorregister roepen vaak vragen op. Net als digitale aanvragen voor de inburgeringscursus.

Steeds ingewikkelder

In Ridderkerk HEEFT de bibliotheek sinds juni een balie voor IDO-spreekuren. Daar helpen medewerkers mensen met zelf digitaal vaardig worden of begrijpend lezen. “Er zijn genoeg mensen die hulp nodig hebben bij het gebruiken van overheidswebsites. We willen dat ze zelfredzaam worden”, zegt Anja Oomen, die het IDO in de bibliotheek van Ridderkerk leidt.

Het is niet alleen haar taak om vragen te beantwoorden; Oomen kent ook anderen die kunnen helpen: “We verwijzen ook door naar taalcafés en computercursussen, omdat niet iedereen de ervaring heeft om zelf digitaal aan de slag te gaan.”

Steeds meer belangrijke zaken moeten digitaal worden geregeld. “Het wordt steeds ingewikkelder, dat merk ik zelf ook”, vindt Oomen. Omdat ze zelf digitaal de weg weet te vinden, hoopt ze dat aan anderen over te kunnen brengen. “Wij moeten veel dingen opzoeken, maar dat zijn we gewend. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om overheidswebsites te begrijpen als je die digitale vaardigheden niet hebt. Het is dan fijn dat er in de bibliotheek iemand is die kan helpen.”

Betrouwbaar

Oomen ziet dat de mensen die langskomen de bibliotheek vertrouwen: “We zijn al jaren een betrouwbare plek voor vragen. Bij andere organisaties die hulp aanbieden kan het lastiger zijn om binnen te komen. In de bibliotheek worden mensen met vragen altijd geholpen en op hun gemak gesteld. Als ze dat merken, komen ze graag terug”, besluit ze.
De IDO-spreekuren in de Bibliotheek Ridderkerk zijn elke  dinsdag van 13:00 tot 16:00 uur.