Oude gapers op de vitrine van Flach

Oude drogisterijspullen

De collectie van de Stichting Oud Ridderkerk is uitgebreid met oude attributen van de voormalige drogisterij A. Flach & Zn. In de Oudheidkamer is een nieuwe vitrine gevuld met klassieke drogisterijflessen, pillendozen en een paar artikelen, die vooral ouderen zich nog goed kunnen herinneren. Enkele foto's van de vroegere winkel en een verzameling gapers completeren het geheel.

De historie van A. Flach begon aan de Ringdijk in Ridderkerk. In 1938 nam de naamgever een drogisterij over met de naam "De Hoop". Het pand werd gehuurd van schoenmaker De Graaf, die er schuin tegenover woonde. In 1954 verhuisde Flach naar het Raadhuisplein. Hij behoorde tot de eerste drie ondernemers die kozen voor de nieuwbouw in het centrum. Zoon Leo was al op 14-jarige leeftijd bij de drogisterij betrokken. Hij moest de vaste klanten aan huis bedienen. In 1978 werd de winkel aan Leo Flach overgedragen. Samen met zijn echtgenote maakte de tweede generatie er een moderne drogisterij van. In 2007 werd de zaak verkocht en verdween ook de naam Drogisterij Flach uit het winkelhart.

Gapers

Op een kaart bij de vitrine wordt ook uitleg gegeven over de betekenis van gapers, waarvan miniaturen en een tweetal grotere exemplaren te bewonderen zijn. De open mond en vaak uitgestoken tong stonden voor het innemen van een pilletje.